Úvod

  • Zpráva nezávislého auditora
  • Vybrané finanční a provozní ukazatele
  • Dopis předsedy představenstva
  • Kalendář klíčových událostí roku 2010

02
O skupině Telefonica

  • O skupině Telefónica - úvod

03
Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti

  • Skupina Telefónica O2 Czech Republic
  • Telekomunikační trh v České republice
  • Sítě a technologie
  • Hlasové služby
  • Internet, data a služby s přidanou hodnotou
  • Konvergentní služby
  • Platební služby
  • ICT služby, zákaznická řešení pro státní...
  • Propojování sítí
  • Komentované finanční výsledky

04
Společenská odpovědnost (CSR)

  • Společenská odpovědnost (CSR) – úvod
  • Etické zásady podnikání
  • Působení na trhu a chování k zákazníkům
  • Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
  • Péče o životní prostředí
  • Podpora veřejně prospěšných aktivit

05
Správa a řízení společnosti

  • Správa a řízení skupiny Telefónica O2 Czech...
  • Dceřiné a přidružené společnosti a další...
  • Organizační struktura společnosti Telefónica O2
  • Správní orgány společnosti
  • Představenstvo společnosti
  • Výkonné řízení společnosti
  • Zpráva dozorčí rady společnosti
  • Dozorčí rada společnosti
  • Výbor pro audit společnosti
  • Principy odměňování osob s řídící pravomocí...
  • Ostatní informace týkající se osob s řídící...
  • Prohlášení společnosti Telefónica O2 Czech...
  • Informace týkající se záležitostí podle § 118...

06
Konsolidovaná účetní závěrka

  • Konsolidovaná účetní závěrka – úvod

07
Účetní závěrka

  • Účetní závěrka – úvod

08
Ostatní informace pro akcionáře a investory

  • Ostatní informace pro akcionáře a investory

Telekomunikační trh v České republice

Vývoj českého telekomunikačního trhu byl v roce 2010 ovlivněn postupným zotavením ekonomického vývoje. Výsledkem byl zhruba dvouprocentní růst ekonomiky měřeno výší hrubého národního produktu (HDP). Přes tento pozitivní trend pokračoval zejména na začátku roku tlak zákazníků na ceny v důsledku optimalizace jejich spotřeby a výdajů na služby a zboží, včetně telekomunikačních, a narůstajícího konkurenčního tlaku. V průběhu roku se však spotřeba zákazníků mobilních služeb postupně zlepšovala, což se projevilo v nižším poklesu průměrného výnosu na zákazníka. Kromě toho měla na vývoj mobilního trhu vliv pokračující regulace terminačních poplatků a mezinárodního roamingu. Následkem toho došlo na trhu telekomunikací ke zpomalení růstu počtu nových zákazníků za současného poklesu tržeb. Dle odhadů společnosti Telefónica O2 poklesly tržby na telekomunikačním trhu v České republice v roce 2010 meziročně přibližně o 7 %.

Výnosy trhu pevných linek klesaly meziročně přibližně o 8 %, výnosy mobilního trhu klesly meziročně přibližně o 6 % ve srovnání s přibližně šestiprocentním poklesem v roce 2009. Penetrace pevných linek se na konci roku 2010 dostala na úroveň 30 %, což odpovídá klesajícímu trendu minulých let. Na druhé straně penetrace uživatelů mobilních služeb (na základě počtu registrovaných SIM karet s kritériem 13 měsíců) v České republice dosáhla úrovně přibližně 134 % počtu obyvatel (přesné číslo nelze uvést z důvodu rozdílné metodologie vykazování počtu zákazníků ze strany českých mobilních operátorů), což je v porovnání s ostatními státy Evropy jedna z nejvyšších hodnot.

Česká republika se v rámci Evropské unie dlouhodobě řadí mezi státy s vysokým podílem provozu v mobilních sítích. Přesto i nadále podíl nahrazování fixního hlasového provozu mobilním roste. Podle odhadů společnosti vzniklo z celkového hlasového provozu v roce 2010 zhruba 86 % v mobilních sítích. V meziročním srovnání to představuje nárůst o dva procentní body.

Rok 2010 byl ve znamení rostoucí poptávky po datových službách, čemuž odpovídala i reakce ze strany operátorů ve formě rozšiřujícího se pokrytí sítí 3G a vylepšování nabídky produktů z této oblasti.

Trendy na trhu pevných linek

Výnosy na trhu pevných linek dosáhly v roce 2010 přibližně 45 miliard Kč, což představuje meziroční pokles přibližně o 8 %. Pokles výnosů z hlasových služeb byl částečně kompenzován růstem výnosů z vysokorychlostního internetu, IT služeb a zákaznických řešení.

V průběhu roku 2010 došlo na trhu fixních služeb k několika významným událostem.

Akvizice maloobchodní zákaznické části Českých Radiokomunikací, a.s. na konci roku 2009 umožnila společnosti T-Mobile Czech Republic a.s. (dále jen T-Mobile) nabídnout vlastní fixní telekomunikační služby. Na začátku roku 2010 představil T-Mobile balíček „2v1“, který spojoval datový tarif Internet ADSL s vybranými mobilními hlasovými tarify. Díky kombinaci v balíčku získali zákazníci výhodnější cenu.

V průběhu roku 2010 společnost České Radiokomunikace, a.s. pokračovala v rozšiřování technologie WiMAX do dalších měst České republiky. Na konci roku České Radiokomunikace, a.s. oznámily změnu svého majitele. Novým vlastníkem se stala skupina australských fondů Macquarie.

V září společnost Dial Telecom a.s. převzala firemní a velkoobchodní zákaznickou bázi společnosti Volný, čímž posílila pozici na českém telekomunikačním trhu. S převzetím firemních a velkoobchodních zákazníků souviselo i převzetí částí obchodního a technického oddělení. Dial Telecom a.s. dále oznámil, že v souladu se svou strategií bude i nadále investovat do rozšiřování vlastní optické infrastruktury.

Začátkem dubna společnost UPC Česká republika, a.s. (dále jen UPC) rozšířila svoji nabídku produktů vysokorychlostního Internetu o UPC Fiber Power 25 a zároveň trvale o 40 % snížila cenu svých dvou nejrychlejších nabídek internetového připojení (UPC Fiber Power 50 a UPC Fiber Power 100).

Na trhu placené televize představila Telefónica O2 na podzim svůj nový koncept služby O2 TV s názvem „O2 TV Flexi“, čímž vyšla vstříc přání zákazníků, kteří upřednostňovali vlastní skladbu programů a nechtěli platit za programy, které nesledují. Nově získali možnost nakombinovat si vlastní skladbu programů do základního balíčku a doplnit ho libovolně o dva tematické balíčky s dalšími programy.

V listopadu vstoupila na trh placené televize společnost T-Mobile. Pod značkou T-Mobile TV začala nabízet již existující satelitní platformu společnosti Skylink, která je jedním ze čtyř největších poskytovatelů satelitní televize v České republice.

V průběhu roku 2010 pokračoval růst počtu uživatelů satelitního televizního vysílání a uživatelů IPTV. Společnosti UPC začala vysílat na HD+ kanálu ve formátu 3D.

Silné postavení na fixním trhu vysokorychlostního internetu si s počtem přibližně 835 tisíc uživatelů (zahrnující také různé technologie FTTx) udrželi poskytovatelé nabízející přístup k internetu založený na bázi WiFi. I přes jejich velké množství nadále přetrvávala relativně velká rozdílnost v kvalitě poskytovaných služeb. V průběhu roku 2010 začali poskytovatelé WiFi více investovat do FTTx infrastruktury.

Trendy na mobilním trhu

Mobilní trh v České republice dosáhl z hlediska výše výnosů v roce 2010 hodnoty přibližně 76 miliard Kč, což představuje meziroční pokles přibližně o 7 %.

V podmínkách pozvolného oživení ekonomicky a vysoké penetrace zaznamenali všichni mobilní operátoři v roce 2010 nárůst počtu svých uživatelů. Čistý přírůstek aktivních zákazníků společnosti Telefónica O2 a registrovaných zákazníků společností T-Mobile a Vodafone Czech Republic a.s. (dále jen Vodafone) dosáhl v roce 2010 výše 108 tisíc uživatelů, oproti 249 tisícům v roce 2009. Meziročně čisté přírůstky tak poklesly o 70 %.

Telefónica O2 zaznamenala v roce 2010 meziroční pokles aktivních zákazníků o 2,1 %, na 4 839 tisíc, zejména z důvodu jednorázového snížení počtu smluvních zákazníků s nízkou mírou aktivity o 111 tisíc zákazníků. Bez tohoto jednorázového snížení by celkový počet zákazníků vzrostl meziročně o 0,1 %, což na vysoce konkurenčním a penetrovaném mobilním trhu v České republice představuje velmi dobrý výsledek. Přesný podíl aktivních zákazníků společnosti na trhu nelze určit z důvodu rozdílné metodologie používané společnostmi T-Mobile a Vodafone, které zveřejňují pouze informace o registrovaných zákaznících. Díky pokračující migraci zákazníků z předplacených služeb na smluvní vzrostl počet tarifních zákazníků společnosti Telefónica O2 (bez vlivu jednorázového snížení o zákazníky s nízkou mírou aktivity) v roce 2010 meziročně o 5,7 %, na 2 975 tisíc.

Operátoři na mobilním trhu reagovali na potřeby svých zákazníků a zdokonalovali nabídku hlasových i datových tarifů s velkým důrazem na mobilní internet a internet v mobilu. V oblasti hlasových tarifů došlo k významnému rozšíření nabídky tzv. „flat-rate“ tarifů, umožňujících zákazníkům neomezené volání v rámci paušálu. Vodafone přišel na trh se zcela novým konceptem tarifů „Na míru“.

Telefónica O2 na jaře rozšířila nabídku mobilních tarifů s neomezeným voláním, když zákazníkům z řad drobných podnikatelů a živnostníků nabídla tarify O2 Podnikání, které umožňovaly neomezené volání v pracovní době. Dalším zlepšením v této oblasti byla inovovaná tarifní řada pro malé a střední firmy O2 Business, obohacená o nový tarif O2 Business Unlimited, umožňující rovněž neomezené volání, SMS i data. V lednu T-Mobile uvedl na trh tarify Grand a Grand Plus, první „flat-rate“ tarify v rámci své nabídky, které umožňovaly neomezené volání pro nefiremní zákazníky. Krátce na to představil i tarify Profi, nabízející stejnou službu firemním zákazníkům. Nabídku pro živnostníky a menší firmy později doplnil ještě o komunitně zaměřené tarify „Tým“. Dále T-Mobile v roce 2010 uvedl na trh nové předplacené Twist tarify, v rámci kterých nabízel po provolání pěti minut nebo odeslání pěti SMS po zbytek dne hovory a SMS v síti T-Mobile zdarma.

Telefónica O2 ve druhém čtvrtletí 2010 rozšířila svou nabídku mobilního internetu o předplacenou variantu, počátkem června představila nové portfolio paušálních mobilních datových tarifů. T-Mobile rozšířil ve druhém čtvrtletí svou nabídku mobilního internetu o předplacený tarif.

V březnu představil Vodafone zcela novou koncepci Tarifů šitých na míru, které zákazníkům umožňují zkombinovat hlasové a datové služby dle jejich aktuálních individuálních potřeb a to od nulové měsíční platby až po možnost výběru neomezeného volání, SMS a neomezených dat.

Všichni operátoři zdokonalovali v průběhu roku nabídku internetu v mobilu spolu s nabídkou chytrých telefonů.

Na konci prvního pololetí došlo kvůli regulaci ze strany Evropské unie ke snížení cen hlasových služeb a SMS posílaných ze zahraničí. Povinně zaveden byl i tzv. data roaming limit, jehož cílem byla ochrana zákazníků před neočekávanými účty za používání internetu v zahraničí. Od 1. července byl limit ve výši 1 500 Kč vč. DPH povinně zaveden všem uživatelům využívajícím mobilní připojení k internetu v zemích Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru.

Během roku 2010 pokračovali všichni mobilní operátoři v modernizaci a rozšiřování pokrytí 3G sítí. Nejvyššího pokrytí obyvatelstva svou „chytrou sítí“ na konci roku dosáhla Telefónica O2, která dosáhla úrovně 43 %, a její mobilní síť 3G byla na konci prosince dostupná celkem v 84 městech. Na začátku roku 2010 zahájil T-Mobile komerční provoz 3G sítě v části Prahy, v polovině roku pak dokončil projekt modernizace své GSM sítě. Ke konci roku už T-Mobile pokrýval svým 3G signálem 37 % populace České republiky. Vodafone uzavřel dohodu se společností MobilKom a.s., která provozuje svoji síť pod názvem U:fon, o sdílení mobilní datové sítě na bázi technologie CDMA. Pokračoval rovněž v rozšiřování pokrytí vlastní sítě 3G a ke konci roku 2010 pokrýval 38 % populace.

Společnost MobilKom a.s. na konci roku 2009 ohlásila zásadní změnu ve své obchodní strategii a pozici na trhu s cílem stát se prvním nízkonákladovým operátorem v České republice. Jejím cílem je nabízet hlasové a datové služby také velkoobchodním způsobem. Na konci června 2010 MobilKom a.s. oznámil, že začne poskytovat svou síť ostatním operátorům, kteří budou služby rychlého mobilního internetu či hlasového volání poskytovat zákazníkům pod svým jménem, a umožnil tak vznik virtuálních operátorů. Virtuálními operátory v síti U:fon byly na konci roku například WIA, OpenCall nebo MujOperator.

Regulace

V regulačním prostředí trhu elektronických komunikací v České republice proběhla během roku 2010 řada změn, z nichž nejvýznamnější byly:

  1. legislativní změny,
  2. změny v oblasti analýz trhů a produktové regulace,
  3. změny v oblasti poskytování univerzální služby, státní politiky a podpory v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu.

V oblasti legislativního prostředí, které upravuje oblast elektronických komunikací, patří mezi nejvýznamnější změny:

  • vydání zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání),
  • vydání zákona č. 153/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
  • vydání vyhlášky č. 318/2010 Sb., kterou se stanoví forma evidence provozních a lokalizačních údajů a způsob jejího předávání Českému telekomunikačnímu úřadu,
  • vydání vyhlášky č. 360/2010 Sb., kterou se stanoví vzor elektronického formuláře návrhu na rozhodnutí sporu o povinnosti k peněžitému plnění a technické náležitosti jeho užívání,
  • zahájení implementace revize nového regulačního rámce elektronických komunikací do českého právního řádu, tj.:
    1. směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/136/ES, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací,
    2. směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele,
    3. směrnice Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2009/140/ES, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací,
    4. směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a
    5. směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací,
  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Úřadu.

Telefónica O2 uplatnila v rámci skupiny připomínky k návrhu Evropské komise na revizi nového regulačního rámce elektronických komunikací v rámci projednávání v Evropském parlamentu a Radě (ES). Podílela se na přípravě výše uvedených ostatních legislativních norem v rámci příslušných připomínkových řízení či veřejných konzultací, a to buď přímo, v rámci asociací telekomunikačních operátorů, či prostřednictvím mateřské společnosti.

Přímý dopad na společnost mělo také vydání nového zákona o platebních službách. Poskytování těchto služeb, známých pod dřívějším názvem „služby třetích stran“, kdy Telefónica O2 umožňovala svým zákazníkům objednávat a nakupovat zboží a služby jiných subjektů, bylo ovlivněno zejména těmito předpisy:

  • zákon č. 284/2009 Sb. o platebním styku, který zahrnuje zejména Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES o platebních službách na vnitřním trhu, Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu, a bude novelizován Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2009/110/ES o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz, o jejím výkonu a o obezřetnostním dohledu nad touto činností,
  • zákon č. 285/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.

Telefónica O2 se podílela na přípravě výše uvedených ostatních legislativních norem v rámci příslušných připomínkových řízení či veřejných konzultací, a to buď přímo, v rámci asociací telekomunikačních operátorů či prostřednictvím mateřské společnosti Telefónica.

Analýzy relevantních trhů a produktová regulace

Telefónica O2 pokračovala v plnění povinností, které jí byly uloženy na základě analýz relevantních trhů, které Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) provedl v předchozím období.

V dubnu 2010 ČTÚ vydal nové regulované velkoobchodní ceny za ukončení volání v mobilních sítích. Cena za minutu hovoru klesla od 1. ledna 2010 na 1,96 Kč a od 1. července 2010 na 1,66 Kč. Na základě výše uvedeného rozhodnutí dojde v roce 2011 k dalšímu snížení maximální výše velkoobchodních cen za ukončení volání v mobilních sítích, a to od 1. ledna 2011 na 1,37 Kč a od 1. července 2011 na 1,08 Kč.

V únoru 2010 ČTÚ vydal analýzu trhu č. 1 – přístup k veřejné telefonní síti v pevném místě. Následně rozhodl o stanovení podniku s významnou tržní silou a o uložení nápravných opatření.

V květnu 2010 ČTÚ vydal analýzu trhu velkoobchodního fyzického přístupu k infrastruktuře v pevném místě. Následně rozhodl o stanovení podniku s významnou tržní silou, o uložení nápravných opatření a cenové regulace.

V prosinci 2010 ČTÚ vydal analýzu relevantního trhu č.6 – velkoobchodní koncové segmenty pronajatých okruhů bez ohledu na technologii použitou k zajištění pronajaté nebo vyhrazené kapacity.

Na relevantních trzích č. 2, 3 a 7 byla ČTÚ vydána rozhodnutí o stanovení podniku s významnou tržní silou, o uložení nápravných opatření a o cenové regulaci.

ČTÚ pokračoval v konzultaci regulační strategie přístupu k sítím nové generace (NGA) a 27. září 2010 vydal dokument „Návrhy regulace optických přístupových sítí nové generace podle jednotlivých scénářů výstavby“. Tento dokument vychází z dokumentu Evropské komise „Recommendation on regulated access to Next Generation Access Networks [C(2010)6223]”, vydaného 20. září 2010.

Regulace mezinárodního roamingu

Maloobchodní ceny za příchozí volání se od 1. července 2010 snížily na 5 eurocentů za minutu, cena za odchozí volání poklesla na 39 eurocentů za minutu, ceny v českých korunách byly upraveny dle platného směnného kurzu. Telefónica O2 spustila v březnu roku 2010 ochranný mechanismus na datové služby poskytované koncovým zákazníkům. Zákazník byl automaticky chráněn proti vysokým účtům za datové roamingové služby nad 50 EUR měsíčně.

Uložení povinností spojených s poskytováním univerzální služby

V rámci uložené povinnosti ze strany ČTÚ poskytovat univerzální službu zajišťovala společnost v průběhu celého roku 2010 tyto dílčí služby:

  1. služby veřejných telefonních automatů,
  2. přístup zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenný s přístupem, který využívají ostatní koncoví uživatelé, zejména prostřednictvím speciálně vybavených telekomunikačních koncových zařízení,
  3. zvláštní cenové plány, které se liší od cenových plánů poskytovaných za normálních obchodních podmínek pro zdravotně postižené osoby.

U služeb uvedených pod písm. (a) došlo v souladu s rozhodnutím ČTÚ z roku 2009 k redukci počtu veřejných telefonních automatů zařazených do univerzální služby v roce 2010.

Univerzální služba

ČTÚ vydal pravomocné rozhodnutí o výši ztráty z poskytování univerzální služby za rok 2007 a 2008.

Společnost Telefónica O2 předložila žádost o úhradu ztráty z poskytování univerzální služby za rok 2009. Ze strany ČTÚ následně probíhal proces ověřování výše požadované ztráty a dodaných podkladů.

ČTÚ vydal pravomocné rozhodnutí o výši ztráty z poskytování zvláštních cenových plánů pro zdravotně a tělesně postižené osoby za rok 2009.

Státní politika a podpora v oblasti vysokorychlostního přístupu k internetu

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky vypracovalo návrh strategického dokumentu „Digitální Česko“, který byl v prosinci 2010 předložen k veřejné konzultaci. Strategie se má zabývat rozvojem ICT s důrazem na odstranění rozdílů v dostupnosti vysokorychlostního internetu mezi městy a venkovem. Součástí návrhu strategie je rozvoj optických a bezdrátových přístupových sítí v České republice.

Díky dotacím ze strukturálních fondů EU pokračovala podpora projektů na rozvoj ICT v institucích veřejné správy i v podnikatelském sektoru.

Telefónica O2 v rámci svého členství v asociacích (Sdružení pro informační technologie a telekomunikace, Asociace provozovatelů mobilních sítí a Česká asociace telekomunikací) zaslala připomínky k návrhu strategie Digitální Česko. Společnost dlouhodobě sleduje možnosti, které jejím zákazníkům nabízejí strukturální fondy, a tomu přizpůsobuje nabídku svých produktů a služeb tak, aby splňovaly podmínky dotací. Zvýšená pozornost byla věnována zejména výzvě č. 08 z Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v krajích.