Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
Dlouhodobou strategií společnosti v oblasti lidských zdrojů bylo vytvořit z O2 „místo, kde je radost pracovat“. Na podzim roku 2010 byl definován nový tzv. slib mezi firmou a zaměstnanci, který přesně charakterizuje, čeho chce firma v jednotlivých oblastech dosáhnout a jak ke splnění přispějí také sami zaměstnanci. Některé z oblastí jsou již úspěšně naplňovány, na některých částech bude firma pracovat v průběhu následujících let v rámci svých pracovních plánů.
Struktura zaměstnanců
Stav k 31.12.2010 | |
---|---|
celkem počet zaměstnanců | 6 936 |
z toho ženy | 36,2% |
z toho muži | 63,8% |
z toho zaměstnanci se zdravotním znevýhodněním či postižením | 1% |
Údaje o počtu zaměstnanců podle divizí
Název organizační jednotky | Stav k 31.12.2010 |
---|---|
Divize Korporátní zákazníci | 957 |
Divize Rezidentní zákazníci | 2 028 |
Divize Provoz | 2 647 |
Vnější vztahy | 13 |
Strategie a rozvoj produktů | 301 |
Lidské zdroje | 73 |
Podpůrné jednotky | 312 |
Divize Finance | 297 |
Právní a regulatorní záležitosti | 42 |
Interní audit a řízení rizik | 15 |
Divize Marketing | 201 |
Kancelář generálního ředitele | 4 |
DHL | 46 |
Celkem | 6 936 |
Zapojení zaměstnanců
Průzkum Reflect
Zájem zaměstnanců společnosti o průzkum spokojenosti a motivovanosti se meziročně udržel na 90 %. Celkový Reflect index zůstal na stejné úrovni jako v roce 2009. Tento výsledek považovalo vedení společnosti za dobrý, zejména vzhledem ke skutečnosti, že v průběhu roku došlo k řadě významných změn. V dílčích oblastech se zobrazilo několik menších pozitivních trendů v indexu Top management, který ale stále zůstává největší příležitostí pro zlepšení především v efektivitě týmu top manažerů, důvěryhodnosti a dostupnosti. Indexy Můj manažer, Má práce a rozvoj a Atmosféra stále patří k silným stránkám firmy Telefónica O2.
Přibližování se k zákazníkům
V roce 2010 společnost zavedla nový program nazvaný „Jeden den se zákazníkem“, jehož cílem bylo zprostředkovat manažerům přímý kontakt se zákazníkem a díky tomu zlepšovat vědomí o potřebách našich zákazníků. V roce 2010 se programu zúčastnilo 240 manažerů, kteří strávili jeden pracovní den v prodejně, v call-centru, či vyrazili za zákazníkem po boku obchodníka nebo technika.
Zlepšování interní spolupráce
Pro společnost je důležité, aby jednotlivé interní týmy společně efektivně spolupracovaly. Telefónica Tým je nový nástroj ve formě krátkého strukturovaného dotazníku, který poskytuje vedoucím jednotlivých týmů příležitost zlepšení služby poskytované interním zákazníkům. V roce 2010 byla tato zpětná vazba zkušebně spuštěna v několika divizích, rozšíření do celé firmy bude pokračovat v roce 2011.
Výroční ceny Spirit of O2
Už tradičně se ve společnosti oceňovali nejlepší zaměstnanci v rámci výročních cen Spirit of O2. Všichni zaměstnanci měli možnost nominovat sebe nebo své kolegy za aktivity, které napomáhají společnosti Telefónica O2 držet se na špičce telekomunikačního trhu. Novinkou roku 2010 bylo zavedení nové kategorie, kdy měli zaměstnanci možnost zvolit mezi sebou toho nejlepšího a ocenit jej Cenou zaměstnanců.
Globální ocenění Bravo Awards
V rámci Telefonica globální strategie Bravo byly zavedeny tzv. Bravo Awards, model nefinančního odměňování zaměstnanců za přispění zaměstnanců k dosažení cílů společnosti.
Programy podporující rovnováhu pracovního a osobního života
Telefónica O2 si uvědomovala, že dát zaměstnancům možnost pracovat z domova přináší výhody všem stranám – zaměstnancům, firmě i jejím zákazníkům. Proto se každý zaměstnanec, u kterého to dovolovala povaha jeho práce, mohl dohodnout se svým nadřízeným na výkonu práce z domova. Při využívaných komunikačních prostředcích (pevné či mobilní internetové připojení a zaměstnanecký mobilní telefon) nebyla potřeba veškeré aktivity vykonávat z kanceláře. Firma také zaměstnancům po dohodě s nadřízeným umožňovala práci na částečný úvazek. Rodiče dětí v předškolním věku mohli navíc využít benefit z tzv. cafeterie, kterým je příspěvek na úhradu nákladů, jež platili za své dítě v mateřské škole.
Vzdělávání a rozvoj
Adaptace nových zaměstnanců
V roce 2010 všichni noví zaměstnanci společnosti absolvovali seminář Welcome Day, kde se dozvěděli maximum praktických informací důležitých pro orientaci ve společnosti.
Základní manažerské kompetence
Vzdělávací program Řízení lidí pomáhal nově jmenovaným vedoucím pracovníkům s adaptací na jejich roli supervizora nebo liniového manažera. Umožňoval účastníkům nahlédnout do základů práce vedoucího, případně se zdokonalit v současných manažerských dovednostech. Tento pětidenní výcvik, rozložený do dvou měsíců, absolvovalo v roce 2010 celkem 84 zaměstnanců.
Leadership
Rozvojem leadershipu v oblasti středního a vyššího managementu se i v roce 2010 zabýval dlouhodobý program Leading to Excellence. Pro jeho absolventy (za čtyři roky jich bylo více jak 500) byla určena nadstavba Feedback – the Pathway to Success, která byla v roce 2010 úspěšně zahájena pro 24 manažerů. Pro rozvoj top managementu jsou určeny programy Telefónica Corporate University.
Job Model – účel a popisy pracovních pozic
V roce 2010 Telefónica O2 zavedla Job Model, na kterém intenzivně pracovala v minulých letech. Job Model přinesl konzistentní a seriózní východisko pro základní mzdy ve firmě tím, že se zaměstnanci zařazují dle vykonávané práce do jedné ze šesti základních skupin a příslušného mzdového stupně, k němuž je přiřazena i odpovídající sazba bonusu, případně má další návaznost na odměňování. Kritériem pro zařazování je základní účel každé jednotlivé pracovní pozice, tj. to, co má zaměstnanec na tom či onom pracovním místě vykonávat a za co odpovídá.
Plán Zaměstnaneckých akcií
Telefónica O2 v roce 2010 představila program, který nabízí jedinečnou příležitost investovat do akcií společnost a získat odměnu, pokud budou mít zaměstnanci akcie v držení určitou dobu a splní i další podmínky programu.
Zaměstnanci jsou oprávněni nabývat akcie Telefónica, S. A., každý měsíc v průběhu jednoho roku, a to až do celkové roční hodnoty 1 200 eur. Pokud bude zaměstnanec vlastnit tyto akcie alespoň dalších 12 měsíců od konce dvanáctiměsíčního nákupního období, společnost mu věnuje jednu volnou dodatečnou akcii za každou zakoupenou, s ohledem na pravidla programu.
Motivační programy a benefity
I přes náročnou ekonomickou situaci na trhu nabídla Telefónica O2 již tradičně svým zaměstnancům pestrou škálu benefitů, tzv. cafeterii, v rámci níž si zaměstnanci mohli zvolit např. finanční produkty, služby a produkty O2, benefity podporující zdraví, vzdělávání se nebo rovnováhu pracovního a osobního života. Zdravotně znevýhodnění zaměstnanci dostali navíc poukázku na rehabilitační dovolenou ve výši 10 tisíc korun ročně.
Ocenění Zaměstnavatel roku
V roce 2010 společnost získala páté místo v hlavní kategorii ocenění Zaměstnavatel roku. Odborná porota firmu ohodnotila nejvýše ze všech IT/Telco společností.