O skupině Telefónica – úvod
Telefónica je jedním z předních světových integrovaných komunikačních operátorů; nabízí řešení v oblasti komunikací, informací a zábavy. Působí na trzích 25 zemí, v Evropě, Africe a v Latinské Americe. K prosinci 2010 registrovala Telefónica celkem 288 milionů zákazníků. Rozvojová strategie skupiny se zaměřuje na trhy, kde má Telefónica silnou pozici – Španělsko a další země Evropy a Latinská Amerika.
Skupina je čtvrtou největší telekomunikační společností na světě, měřeno tržní kapitalizací, první integrovaný operátor v Evropě; zaujímá třetí místo na indexu Eurostoxx 50 největších evropských společností (údaje z března 2010).
Telefónica je 100% soukromá společnost s více než 1,5 milionem přímých akcionářů. Její akcie se obchodují na kontinuálním trhu španělské burzy a na burzách v Londýně, Tokiu, New Yorku, Limě, Buenos Aires a v São Paulo.
Telefónica má ve srovnání s ostatními telekomunikačními společnostmi velmi široké mezinárodní aktivity – skoro 70 % svých obchodních aktivit má mimo svůj domácí trh a samozřejmě je velmi silná ve španělsky a portugalsky mluvících zemích.
V Latinské Americe měla Telefónica ke konci roku 2010 více než 183 mil. zákazníků, což ji řadilo na přední místo mezi operátory v Brazílii, Argentině, Chile a Peru. Skupina má také silné zastoupení v Kolumbii, Ekvádoru, El Salvadoru, Guatemale, Mexiku, Nikaragui, Panamě, Portoriku, Uruguaji a Venezuele. V Evropě skupina vlastní společnosti ve Španělsku, Velké Británii, Irsku, Německu, České republice a na Slovensku. Evropskou zákaznickou základnu skupiny tvořilo ke konci roku 2010 celkem 104 mil. zákazníků.
Telefónica v číslech
- 287,6 mil. zákazníků (103,9 mil. v Evropě; 183,7 mil. v Latinské Americe) (Prosinec 2010)
- Aktivity ve 26 zemích světa (6 zemí v Evropě 1; 14 zemí v Latinské Americe 2; Skupina je aktivní ve třech dalších zemích prostřednictvím strategických aliancí 3)
- 270 000 zaměstnanců (30% v Evropě; 69% v Latinské Americe; 1 % v ostatních zemích) (Prosinec 2010)
- Výnosy: 60 737 mil. euro (2010)
- OIBDA: 25 777 mil. euro (2010)
- Čistý zisk: 10 167 mil. euro (2010)
- Největší světový integrovaný telekomunikační operátor (měřěno počtem zákazníků)
- Největší evropský integrovaný operátor (měřeno tržní kapitalizací)
- První v indexu Dow Jones Sustainability
- Mezi 50 největšími společnostmi světa (měřeno tržní kapitalizací)
- Mezi 75 největšími společnostmi světa (měřeno výnosy Fortune Global 500)
Telefónica – největší telekomunikační operátor na trzích Latinské Ameriky
Argentina | |
---|---|
Počet zákazníků | 22,3 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 1. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Brazílie | |
Počet zákazníků | 76,0 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 2. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 1. |
Střední Amerika | |
Počet zákazníků | 6,9 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 3. |
Kolumbie | |
Počet zákazníků | 12,4 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 2. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Chile | |
Počet zákazníků | 11,9 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 1. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 1. |
Ekvádor | |
Počet zákazníků | 4,3 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Mexiko | |
Počet zákazníků | 20,2 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Peru | |
Počet zákazníků | 17,0 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 1. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 1. |
Uruguay | |
Počet zákazníků | 1,7 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Venezuela | |
Počet zákazníků | 10,6 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Celkový počet zákazníků | 183,7 mil. |
* Údaje platné ke 31. prosinci 2010
Poznámky: Střední Amerika v tomto případě zahrnuje Guatemalu, Panamu, El Salvador, Nikaraguu a Kostariku. Počet zákazníků zahrnuje i zákazníky úzkopásmových služeb společností Terra Brasil a Terra Colombia a zákazníky širokopásmových služeb společností Terra Brasil, Telefónica de Argentina, Terra Guatemala a Terra México.
Telefónica – silný hráč na evropském trhu
Španělsko | |
---|---|
Počet zákazníků | 47,4 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 1. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 1. |
Velká Británie | |
Počet zákazníků | 22,9 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Německo | |
Počet zákazníků | 23,1 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 4. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 4. |
Irsko | |
Počet zákazníků | 1,7 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Česká republika | |
Počet zákazníků | 7,7 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | 1. |
Pozice na trhu mobilních služeb | 2. |
Slovensko | |
Počet zákazníků | 0,9 mil. |
Pozice na trhu služeb pevné sítě | – |
Pozice na trhu mobilních služeb | 3. |
Celkový počet zákazníků | 103,9 mil. |
* Údaje platné ke 31. prosinci 2010
Corporate Centre
Centrála skupiny, tzv. Corporate Centre, zodpovídá za globální a organizační strategii, korporátní politiku, správu a řízení společných skupinových aktivit a koordinaci činnosti obchodních divizí. V roce 2008 posílila centrála svůj vztah s organizačními jednotkami projektem reorganizace, z něhož vzešly dvě organizační jednotky zaměřené na oblasti inovace a transformace; jejich založení bylo vedeno snahou neustále zvyšovat výnosy a zlepšovat výsledky skupiny.
Telefónica España
Společnost Telefónica byla založena v roce 1924 ve Španělsku, avšak od roku 2008 domovská země již není hlavním trhem společnosti. Těžiště aktivit má společnost nyní v Latinské Americe. Telefónica España má silnou pozici ve všech tržních segmentech. Poskytuje služby pevné telefonie (včetně placené televize), mobilní a datové služby, služby širokopásmového internetu a prostřednictvím své dceřiné společnosti Meditel má investiční aktivity i v Maroku.
Telefónica Latinoamérica
Společnost Telefónica Latinoamérica působí na 13 trzích Latinské Ameriky – v Argentině, Brazílii, Chile, Ekvádoru, El Salvadoru, Guatemale, Kolumbii, Mexiku, Nikaragui, Panamě, Peru, Uruguayi a ve Venezuele. Poskytuje služby pevných a mobilních telekomunikací, internetu a placené televize. Prostřednictvím společnosti Telefónica International Wholesale navíc poskytuje také globální telekomunikační služby na velkoobchodní bázi. Portfolio společnosti zahrnuje hlas, data, služby na protokolu IP, satelitní komunikaci, korporátní a mobilní služby a její optická síť propojuje Latinskou Ameriku, Spojené státy a Evropu. Telefónica má také aktivity v oblasti přidružených služeb v Portoriku a ve Spojených státech.
Telefónica Europe
Společnost Telefónica O2 Europe plc změnila 1. června 2008 svůj název na Telefónica Europe plc. Změna jména byla organickou součástí procesu integrace, dva roky po integraci společnosti do skupiny. Nová struktura obchodních názvů společností se nyní řídí stejnými principy jako v ostatních regionech – Telefónica España, Telefónica Latinoamérica a Telefónica Europe. Společnost má aktivity ve Velké Británii, v Irsku, Německu, České republice a na Slovensku; poskytuje služby mobilních a pevných telekomunikací a služby vysokorychlostního internetu.
Společnost Telefónica Deutschland GmbH (Telefónica Deutschland) podepsala 3. prosince 2009 smlouvu o koupi 100 % akcií německé společnosti HanseNet Telekommunikation GmbH (HanseNet). Skupina Telefónica završila proces akvizice 100 % balíku akcií HanseNet 16. února 2010.
Společné podniky a majetkové účasti
Telefónica má prostřednictvím majetkových účastí ve společnostech China Unicom a Telecom Italia zastoupení také na čínském a italském trhu.
Další společnosti ve skupině
Atento poskytuje prostřednictvím své sítě zákaznických (call) center služby v oblasti CRM (Customer Relationship Management). Provozuje své platformy ve Španělsku, v Argentině, Brazílii, Chile, Kolumbii, USA, Maroku, Mexiku, Peru, Portoriku, České republice, Uruguayi a ve Venezuele.
T-gestiona poskytuje komplexní administrativní a finanční podporu v oblasti lidských zdrojů, správy nemovitostí, logistiky a distribuce; dále poskytuje poradenské služby v oblasti podnikových procesů a systémů a služby komplexního back office. Společnost má aktivity ve Španělsku, Argentině, Brazílii, Chile a v Peru.
Telefónica I+D se soustředí na výzkum a inovace v oblasti technologií. Měřeno objemem investic do inovace a vývoje se společnost řadí na první místo mezi soukromými centry výzkumu a vývoje ve Španělsku. Společnost drží také evropské prvenství v účasti na výzkumných projektech v oblasti informačních a komunikačních technologií. Telefónica I+D má aktivity ve Španělsku, Brazílii a Mexiku.
Integrovaný decentralizovaný model správy a řízení
Cílem skupiny Telefónica zůstává, aby ve všech svých aktivitách na všech úrovních – globální, regionální i lokální – vytvářela maximální přidanou hodnotu. Organizační struktura společnosti je orientována na zákazníka a inovaci jako hlavní faktory ve tvorbě výnosů a v transformaci na lépe fungující společnost.
Lokální |
---|
Španělsko, Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Ekvádor, El Salvador, Guatemala, Mexiko, Nikaragua, Panama, Peru, Uruguay, Venezuela, Německo, Irsko, Velká Británie, Česká republika, Slovensko |
— Model zákaznické spokojenosti — Model jednoho obchodního místa — Model integrované produkce |
Regionální |
Telefónica Europe, Telefónica Latinoamérica, Telefónica España |
— Podpora, správa a řízení, synergie |
Globální |
Telefónica |
— Nový model aktivního řízení skupiny |
— Inovace |
— Transformace |
Struktura skupiny
Hlavní dceřiné společnosti a majetkové účasti skupiny Telefónica podle regionálních obchodních jednotek
Telefónica España | |
---|---|
Telefónica de España 1 | 100 % |
Telefónica Móviles España 1 | 100 % |
Telyco | 100 % |
Telefónica Telecomunic, Públicas | 100 % |
T, Soluciones de Informatica y Comunicaciones de España | 100 % |
Telefónica Remesas 2 | 100 % |
Tuenti 3 | 91,4 % |
Iberbanda | 58,9 % |
1 Společnost vlastněná prostřednictvím Telefónica S.A.
2 Společnost vlastněná prostřednictvím Telefónica Telecomunicaciones Públicas, S.A.
3 Společnost vlastněná prostřednictvím Telefónica Móviles España, S.A.U.
Telefónica Latinoamérica | |
---|---|
Telesp 1 | 88,0 % |
Telefónica del Peru 2 | 98,3 % |
Telefónica de Argentina | 100 % |
TLD Puerto Rico | 100 % |
Telefónica Chile 3 | 97,9 % |
Telefónica Telecom | 52,0 % |
T, Intern, Wholesale Serv, (TIWS) 4 | 100 % |
Vivo Participaçoes 5 | 59,4 % |
Vivo 6 | 100 % |
T, Móviles Argentina | 100 % |
T, Móviles Peru | 100 % |
T, Móviles Mexico 5 | 100 % |
Telefónica Móviles Chile | 100 % |
T, Móviles El Salvador | 99,1 % |
T, Móviles Guatemala | 100 % |
Telcel (Venezuela) | 100 % |
T, Móviles Colombia | 100 % |
Otecel (Ecuador) | 100 % |
T, Móviles Panama | 100 % |
T, Móviles Uruguay | 100 % |
Telefonía Celular Nicaragua | 100 % |
T, Móviles Soluciones y Aplicac, (Chile) 5 | 100 % |
1 Reálný podíl 88,01 %.
2 Latin American Cellular Holdings, B.V. vlastní 48.28 %, Telefónica Internacional S.A. vlastní 49.9 % and Telefónica S.A. vlastní 0.16 %.
3 Telefónica Internacional de Chile Ltda, vlastní 44,89 % a Inversiones Telefónica Internacional Holding Ltda, vlastní 53 %.
4 Telefónica, S.A. vlastní 80,56 % a T. Int. Wholesale Services, S.L. vlastní 19,44 %.
5 Společnost vlastněná prostřednictvím Telefónica S.A.
6 Společnost vlastněná prostřednictvím Vivo Participaçoes, S.A.
Telefónica Europe | |
---|---|
Telefónica O2 UK | 100 % |
Telefónica O2 Germany 1 | 100 % |
Telefónica O2 Ireland | 100 % |
Be | 100 % |
HanseNet (Germany) 2 | 100 % |
Jajah (US) | 100 % |
Tesco Mobile | 50 % |
Telefónica O2 Czech Republic 1 | 69,4 % |
Telefónica O2 Slovakia 3 | 100 % |
1 Společnost vlastněná prostřednictvím Telefónica S.A.
2 Společnost vlastněná prostřednictvím T. O2 Germany,
3 Společnost vlastněná prostřednictvím T. O2 Czech Republic,
Ostatní majetkové účasti | |
---|---|
Atento Group | 100 % |
Telefónica de Contenidos (Spain) | 100 % |
Telco SpA (Italy) 1 | 46,2 % |
IPSE 2000 (Italy) | 39,9 % |
DTS, Distribuidora de Televisión Digital | 22,0 % |
Hispasat | 13,2 % |
Portugal Telecom 2 | 2,0 % |
China Unicom (Hong Kong) Limited (China) | 8,4 % |
ZON Multimedia 3 | 5,4 % |
BBVA | 1,0 % |
Amper | 5,8 % |
1 Prostřednictvím společnosti Telco vlastní Telefónica nepřímý podíl ve společnosti Telecom Italia ve výši přibližně 10,36 % ve formě kmenových akcií (s hlasovacími právy). Po sečtení spořicích akcií (azioni di risparmio), které nepřidělují politická práva, by nepřímá účast společnosti Telefónica ve společnosti Telecom Italia činila 7,15 %.
2 Společnosti, v nichž má společnost Telefónica Móviles España přímou či nepřímou účast.
3 Reálný podíl skupiny Telefónica, Podíl skupiny Telefónica by bez zohlednění menšinových podílů činil 5,46 %,