Podpora veřejně prospěšných aktivit
Podpora veřejně prospěšných aktivit a filantropie byla i v roce 2010 nedílnou součástí konceptu CSR. Telefónica O2 usilovala o to, aby její technologie pomáhaly zlepšovat lidem kvalitu života. Hlavním nástrojem pro transparentní a systémové firemní dárcovství byla již devátým rokem Nadace O2.
Společnost se v roce 2010 účastnila sedmého ročníku akce TOP filantrop, ceny Fóra dárců za společensky odpovědné chování. Dostala se do žebříčku deseti nejštědřejších firem v České republice, v kvantitativní kategorii TOP 10 filantrop 2010 se podle objemu investovaných prostředků umístila na šestém místě. Pro měření filantropických aktivit bylo využíváno měření dle LBG, komplexní standardizovaný mezinárodní systém měření filantropických aktivit firem. V rámci uvedené akce byl vyhlášen druhý ročník ceny pro Osobnost roku – cena společnosti O2. Cena byla určena jednotlivci, který se významným způsobem zasloužil o rozvoj a propagaci společenské odpovědnosti firem, osobní angažovanosti v neziskovém sektoru nebo filantropii v České republice.
Celková výše finančních prostředků, věcných darů a telekomunikačních služeb, které Telefónica O2 v roce 2010 poskytla na veřejně prospěšné projekty, překročila částku 33 milionů Kč.
Regionální granty a Cena Nadace O2
V devátém ročníku programu Regionálních grantů rozdělila Nadace O2 již tradičně 10 milionů korun mezi 54 nestátních neziskových organizací a podpořila přes 7 tisíc dětí a mladých lidí. Granty ve výši 50–400 tisíc Kč získaly projekty na podporu sociálně a zdravotně znevýhodněných dětí a mládeže, na podporu aktivního využití jejich volného času, výchovu a vzdělávání, odstranění bariér a problémů komunikace. Vítězem Ceny Nadace O2 pro rok 2010 se stala Asociace pomáhající lidem s autismem – APLA, konkrétně střediska Praha a Střední Čechy, Jižní Čechy a Jižní Morava za projekty napomáhající pozitivnímu rozvoji dětí s poruchou autistického spektra. Cena Nadace O2 představovala speciální ocenění ve výši 1 milionu Kč pro projekt, který správní radu nadace zaujal svou snahou měnit zavedené společenské zvyklosti a otevírat tabuizovaná společenská témata.
Linka bezpečí 116 111
Nadace O2 byla již 16 let generálním partnerem jediné celostátní bezplatné anonymní linky důvěry pro děti, které se ocitly v tíživých životních situacích. V roce 2010 se Nadace O2 stala již podruhé hlavním partnerem benefičního koncertu Linky bezpečí. Diváci přímého přenosu zaslali Lince bezpečí dárcovské SMS v celkové výši přesahující 800 000 Kč. Celkový výtěžek koncertu činil přes 8,6 milionu korun a největším dárcem se stala společnost Telefónica O2, která darovala prostřednictvím Nadace O2 4,65 mil. Kč.
Linka seniorů
Nadace O2 i nadále pokračovala v podpoře Linky seniorů, provozované organizací Elpida Plus o.p.s. Senioři se mohli na telefonním čísle 800 200 007 svěřit pracovníkům linky důvěry se svými problémy i radostmi a dostalo se jim rady a pomoci z oblasti medicíny, práva, psychologie a systému sociální podpory. Linka seniorů řešila v roce 2010 přes 3 500 závažných hovorů z celkového počtu 27 tisíc kontaktů. Díky finanční podpoře Nadace O2 zůstalo volání na linku bezplatné. Nadace O2 ve spolupráci s Elpidou realizovala osvětovou kampaň Mluvme o stáří, jejímž cílem bylo vyvolání mezigeneračního dialogu a rovněž upozornit na názorové stereotypy, které ve společnosti u tématu stáří stále přetrvávají.
Minimalizace šikany
Program úspěšně pokračuje již na více než 60 školách, kde učitelé procházejí několikaměsíčním vzděláváním zaměřeným na osvojení dovedností v problematice šikany. Program je financován z několika zdrojů, z velké části čerpá podporu z evropských sociálních fondů. Nadace O2 se v roce 2010 v rámci programu MIŠ zaměřila na osvětu, konkrétně na fenomén kyberšikany. Ve spolupráci s hlavním realizátorem programu, sdružením Aisis, realizovala celostátní osvětovou kampaň na všech základních školách v České republice s cílem předat učitelům, rodičům a žákům informace jak se kyberšikaně bránit a jak ji pomáhat řešit.
O2 kachní závody
V roce 2010 realizovala Nadace O2 charitativní projekt s cílem získat další finanční prostředky pro Linku bezpečí a Linku seniorů a zviditelnit činnost těchto dvou organizací mezi zákazníky společnosti. Široká veřejnost si mohla ve všech značkových prodejnách O2 zakoupit žlutou kachničku. Cena jedné kachničky byla 60 Kč a Telefónica O2 se vzdala zisku z prodeje a darovala celých 60 Kč z každé kachničky na podporu Linky bezpečí a Linky seniorů. Linka bezpečí tak získala 548 448 Kč a Linka seniorů 137 112 Kč.
Dobrovolnické programy pro zaměstnance
Mezi hlavní cíle společnosti Telefónica O2 v oblasti společenské odpovědnosti patří vytváření příležitostí pro zaměstnance k aktivnímu zapojení do veřejně prospěšných činností, do podpory projektů Nadace O2 s cílem rozvíjení firemního dobrovolnictví.
V roce 2010 se do činnosti Nadace O2 zapojilo rekordních 3 048 zaměstnanců, což bylo o 54 % více než v roce 2009. Telefónica O2 Czech Republic dosáhla nejvyššího zapojení zaměstnanců ze skupiny Telefónica Europe.
Zaměstnanci se v roce 2010 zapojili do úspěšných finančních sbírek, 2 371 zaměstnanců darovalo 2 135 058 Kč. Nejvíce finančních prostředků poskytli na pomoc obyvatelům severních Čech zasažených povodněmi v srpnu 2010. Darovali 703 153 Kč. Druhou největší částku, 631 655 Kč, darovali na pomoc obyvatelům Haiti, které zasáhlo ničivé zemětřesení. Obě tyto sbírky společnost Telefónica O2 navýšila o téměř 100 % a darovala je prostřednictvím humanitární organizace Člověk v tísni potřebným rodinám. V roce 2010 změnili svými finančními dary zaměstnanci život osmnácti lidem, kteří si mohli pořídit nezbytné zdravotnické pomůcky. Dále zaměstnanci podpořili Linku bezpečí, Linku seniorů a pomohli také dětem v Latinské Americe.
Zaměstnanci se pravidelně účastnili dobrovolnických akcí a věnovali jim svůj čas, své schopnosti a dovednosti.
Pokračovali jsme v realizaci teambuildingů pro dobrou věc, během nichž manažeři s celými svými týmy pracovali v neziskových organizacích. V roce 2010 věnovalo tímto způsobem 725 zaměstnanců (17 týmů) 5 800 hodin práce neziskovým organizacím. Zapojilo se sedmkrát více zaměstnanců než v roce 2009. Svůj volný čas darovalo 81 zaměstnanců. 700 hodin trávili při volnočasových aktivitách s dětmi z dětských domovů, 238 hodin pomáhali v Thomayerově nemocnici v Praze, 194 hodin věnovali přípravě a podpoře při plaveckých závodech plavců s těžkým zdravotním handicapem. 1 680 hodin se zaměstnanci věnovali hodnocení a vybírání projektů v hlavním grantovém programu Nadace O2 ,v němž Nadace O2 rozdělila 10 milionů korun mezi nestátní neziskové organizace.
Nadace O2 také ocenila ty zaměstnance společnosti, kteří byli ve svém volném čase aktivními dobrovolníky. V roce 2010 díky této službě veřejnosti získalo 22 zaměstnanců 400 tisíc korun pro veřejně prospěšné organizace, kterým pravidelně a dlouhodobě pomáhají.
Na velikonočních a vánočních trzích, které Nadace O2 pořádala na dvanácti budovách po celé České republice, nabízely zaměstnancům chráněné dílny produkty vyrobené lidmi se zdravotním znevýhodněním. Šedesát dílen v roce 2010 získalo díky zaměstnancům společnosti tímto způsobem téměř 550 tisíc korun.
Mezinárodní dobrovolnický projekt Proniño
Dobrovolné aktivity zaměstnanců přesáhly i v roce 2010 hranice České republiky. V roce 2010 se šest zaměstnanců společnosti zapojilo do Mezinárodního dobrovolnického programu Proniño, který společnost Telefónica O2 realizovala v zemích Latinské Ameriky. Třicet dobrovolníků ze všech zemí, kde Telefónica působila, poslala v roce 2010 společnost Telefónica do Ekvádoru, Brazílie, Guatemaly, Argentiny a Kolumbie. Zde měli za úkol co nejsmysluplnějším způsobem vyplnit čas dětí, které po škole buď končí na ulici, nebo musí pracovat. Na tuto pomoc zaměstnanci čerpali svou dovolenou a každý takto věnoval přes 252 hodin svého volného času.
Daruj krev s O2
V roce 2010 také pokračoval i projekt Daruj krev s O2, jehož cílem je podpořit dobrovolné dárcovství krve v České republice. Do projektu se v průběhu roku zapojilo 140 zaměstnanců a odebráno bylo více než 113 litrů krve. Odběry pravidelně probíhají přímo v budovách společnosti.
Podpora Fair Trade
Projekt S O2 Férově zaměřený na podporu výrobků a služeb z oblasti Fair Trade probíhal i v roce 2010. Podpořit obyvatele nejchudších částí naší planety mohli zaměstnanci, zákazníci i široká veřejnost podpořit zakoupením Fair Trade výrobků v rámci celé řady akcí, které Telefónica O2 v roce 2010 pořádala. Šlo například o velikonoční a vánoční trhy chráněných dílen a Fair Trade výrobků, Dny dárcovství krve zaměstnanců nebo hudební Open Air Festival, kde se lidé mohli o podpoře Fair Trade dozvědět více a zároveň si tyto výrobky koupit. V roce 2010 zakoupili zaměstnanci společnosti Telefónica O2 Fair Trade výrobky v hodnotě 100 tisíc korun a pomohli tím bojovat proti chudobě a dětské práci. Celkově se na podpoře Fair Trade podílelo 5 tisíc zaměstnanců. Fair Trade výrobky byly také využívány jako dárky pro účastníky různých konferencí a také jako vánoční dárky pro obchodní partnery. Zaměstnanci společnosti také měli možnost koupit si výrobky Fair Trade prostřednictvím e-shopu za zvýhodněné ceny, dále pak využít nabídky Fair Trade a etno cateringu při různých firemních akcích.