Skupina Telefónica Czech Republic
Přehled skupiny a hlavní změny v roce 2011
Skupinu Telefónica Czech Republic (skupina Telefónica CR) tvoří společnost Telefónica Czech Republic, a.s., (Telefónica CR, společnost) a několik dalších dceřiných společností. Převážná část služeb skupiny byla v roce 2011 poskytována na území České republiky. Prostřednictvím 100 % vlastněné dceřiné společnosti Telefónica Slovakia, s.r.o., (Telefónica Slovakia) poskytuje skupina od roku 2007 své mobilní služby zákazníkům na Slovensku.
V průběhu prvního pololetí roku 2011 došlo ke změně obchodního jména některých společností ve skupině Telefónica CR. S účinností od 10. května 2011 bylo změněno obchodní jméno společnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o., na Telefónica Slovakia, s.r.o. Dále, s účinností od 16. května 2011, se obchodní název společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s., změnil na Telefónica Czech Republic, a.s. Obchodní jméno ostatních společností ve skupině zůstalo nezměněno. Tyto změny souvisely se sjednocením obchodních jmen společností ve všech evropských státech skupiny Telefónica, S.A. Telefónica tak bude kromě České republiky a Slovenska fungovat jako jednotná firemní značka ve Velké Británii, Německu a Irsku. Pro zákazníky bude společnost Telefónica CR nadále vystupovat pod značkou O2.
V červnu 2011 schválilo představenstvo společnosti Telefónica CR projekt přeměny dceřiné společnosti Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. formou rozdělení odštěpením. V rámci tohoto projektu došlo k vyčlenění části podniku rozdělované společnosti do nově založené dceřiné společnosti Internethome, s.r.o., jejímž předmětem podnikání je poskytování služeb elektronických komunikací. Právní účinky této přeměny včetně vyčlenění části podniku nastaly dne 1. října 2011, kdy byla společnost Internethome, s.r.o., zapsána do obchodního rejstříku. Rozdělovaná společnost Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o., jejíž hlavní činností nadále zůstává poskytování služeb informačních a komunikačních technologií, touto přeměnou nezanikla.
Dne 1. ledna 2012 založila Telefónica CR dceřinou společnost Informační linky, a.s., jejíž vznik byl k tomuto datu zapsán do obchodního rejstříku. Dceřiná společnost byla vytvořena formou vkladu části podniku – organizační jednotky Informační a asistenční služby, která poskytuje zákazníkům informační služby na telefonních číslech 1180, 1181 a 1188. Tímto vyčleněním došlo k převodu všech složek uvedené části podniku (včetně zaměstnanců) do dceřiné společnosti.
Telefónica CR je největším integrovaným telekomunikačním operátorem v České republice, který poskytuje komplexní nabídku hlasových, datových a internetových služeb v oblasti pevných linek a mobilních služeb. Od září 2006 nabízí také digitální televizi (O2 TV) a v roce 2007 významně rozšířila své aktivity v oblasti IT a ICT služeb (komplexních zákaznických řešení komunikace). Provozovatelům a poskytovatelům veřejných i neveřejných sítí a služeb umožňuje využívat síťovou infrastrukturu.
Prodej maloobchodních služeb v České republice byl orientován na dva základní zákaznické segmenty, firemní a rezidentní. Firemní segment zahrnoval zákazníky z řad středních a velkých firem, veřejné správy a státní instituce. Společnost také poskytovala velkoobchodní služby ostatním provozovatelům veřejných telekomunikačních sítí a poskytovatelům veřejných telekomunikačních služeb v České republice i v zahraničí.
K 31. prosinci 2011 byly součástí skupiny Telefónica CR následující dceřiné a přidružené společnosti:
Dceřiné společnosti | |||||
---|---|---|---|---|---|
Obchodní firma | Sídlo | Oblast podnikání | IČ | Základní kapitál |
Podíl společnosti na základním kapitálu v % |
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. | Praha 4 – MichleZa Brumlovkou 266/2PSČ 140 00 | Datové služby a konzultace v oblasti telekomunikací, poskytování služeb IT/ICT | 45797111 | 10 000 000 Kč | 100 % |
CZECH TELECOM Austria GmbH |
c/o Vienna CityTax Steuerberater GmbH Wagramer St, Sien PSČ 1220 Rakousko |
Veřejné poskytování pronájmu okruhů prostřednictvím pevné telekomunikační sítě | FN 229578s | 35 000 EUR | 100 % |
CZECH TELECOM Germany GmbH |
Kennedyallee 97a Frankfurt am MainPSČ 60596 Německo |
Pronájem telekomunikačních okruhů | HRB 51503 | 25 000 EUR | 100 % |
Telefónica Slovakia, s.r.o. | Einsteinova 24 Bratislava PSČ: 851 01 Slovensko | Provoz veřejné telekomunikační sítě; poskytování veřejné telekomunikační služby pronájmu telekomunikačních okruhů | 35848863 | 240 000 000 EUR | 100 % |
Internethome, s.r.o. |
Praha 4 – MichleZa Brumlovkou 266/2 PSČ 140 00 |
Služby přístupu k internetu na technologii WiFi | 24161357 | 200 000 Kč | 100 % |
Přidružené společnosti | |||||
AUGUSTUS spol. s r.o. | Praha 10 – Vinohrady Na Zájezdu 1935/5PSČ 101 00 | Poradenská a zprostředkovatelská činnost v netelekomunikační oblasti | 49356160 | 166 000 Kč | 39,76 % |
První certifikační autorita, a.s. | Praha 9 – Libeň Podvinný mlýn 2178/6 PSČ 190 00 | Poskytování certifikačních služeb v oblasti elektronického podpisu | 26439395 | 20 000 000 Kč | 23,25 % |
MOPET CZ a.s. | Praha 4 – Nusle Hvězdova 1716/2b PSČ 140 78 | Služby placení v reálném čase prostřednictvím mobilu | 24759023 | 104 000 000 Kč | 14,29 % |
Restrukturalizační program
Podobně jako v předcházejících letech pokračovala společnost také v roce 2011 ve svém úsilí dále zlepšit svoji provozní efektivitu. V rámci toho realizovala další fázi restrukturalizačního programu. Restrukturalizační projekty se zaměřily mimo jiné na konsolidaci a optimalizaci call center. Výsledkem bylo snížení počtu zaměstnanců skupiny v roce 2011 o 631 na 6 890. V této souvislosti zaúčtovala společnost v roce 2011 náklady na restrukturalizaci ve výši 174 mil. Kč.
Celkový počet zaměstnanců skupiny Telefónica CR dle zeměpisného členění byl následující:
Telefónica Europe | k 31. prosinci 2011 | k 31. prosinci 2010 |
---|---|---|
Telefónica Czech Republic, a.s. | 6 340 | 6 936 |
Telefónica O2 Business Solutions, spol. s r.o. | 154 | 178 |
Zaměstnanci v České republice | 6 494 | 7 114 |
Telefónica Slovakia, s.r.o. | 396 | 408 |
Zaměstnanci na Slovensku | 396 | 408 |
Zaměstnanci skupiny celkem | 6 890 | 7 522 |
Telefónica Slovakia
K 31. prosinci 2011 evidovala Telefónica Slovakia celkem 1 164 tisíc zákazníků, z toho 498 tisíc zákazníků smluvních služeb. Meziročně tak celkový počet zákazníků vzrostl o 32,2 %. Od spuštění bezplatné přenositelnosti čísla v listopadu 2007 do 31. prosince 2011 si zákazníci do sítě společnosti Telefónica Slovakia přenesli více než 387 tisíc telefonních čísel.
I v roce 2011 pokračovala společnost v nabídce úspěšných tarifů O2 Fér a O2 Moja Firma určeného pro živnostníky a malé a střední firmy. Začátkem dubna spustila nabídku nového programu pro rezidentní zákazníky O2 Filip ve třech cenových hladinách.
V průběhu celého roku 2011 Telefónica Slovakia intenzivně pracovala na pokrývání území vlastní 3G sítí. Komerční nabídku nových datových balíčků spustila začátkem druhé poloviny roku, kdy pokrytí dosahovalo zhruba 30 % populace Slovenska. Na konci roku 2011 pokrývala již třetinu populace. V prosinci pak společnost oznámila svůj záměr rozšířit pokrytí 3G sítí až na 50 % na podzim 2012.
V rámci zlepšování péče o zákazníky spustila Telefónica Slovakia na podzim 2011 pod názvem O2 Super zóna nový program na podporu loajality, který zahrnoval benefity z oblasti gastronomie, cestování, zábavy, vybavení domácnosti nebo péči o tělo. Kromě Super zóny přinesla společnost na Slovensko i úspěšný koncept využívaný v dalších společnostech skupiny Telefónica, O2 Guru. V rámci tohoto konceptu speciálně vyškolení zaměstnanci pomáhají zákazníkům, jak správně využívat nové technologie. Na Slovensku byl tento projekt odstartován v polovině července 2011.
Na konci prosince 2011 pokrývala Telefónica Slovakia vlastní sítí již 94,9 % populace Slovenska. Toto pokrytí jí umožnilo realizovat 90 % volání ve vlastní síti. Zbylých 10 % se realizovalo v režimu národního roamingu.
Na základě průzkumu nezávislé agentury Ipsos Tambor a společnosti Telefónica Slovakia dosáhla společnost opět nejvyšší úrovně spokojenosti zákazníků mezi všemi slovenskými mobilními operátory a dlouhodobě si udržuje nejvyšší hodnoty indexu zákaznické spokojenosti ve skupině Telefónica.
Řízení rizik
Řízení rizik představuje jeden ze základních manažerských nástrojů efektivního systému řízení společnosti, jehož cílem je podpora při naplňování vize a strategie společnosti. Uplatňovaný model řízení rizik zůstává jednotný pro všechny společnosti skupiny Telefónica. Odpovídá nejlepší mezinárodní praxi v oblasti řízení a správy společnosti a je v souladu s rámcem COSO II (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission). Spolupráce s ostatními společnostmi skupiny Telefónica umožňuje další rozvoj systému řízení rizik jako nedílného nástroje vnitřní kontroly.
Rizika jsou identifikována na základě hodnocení odpovědných úrovní řízení, podnětů jednotky Interní audit a řízení rizik i dalších organizačních složek společnosti. Rizika jsou hodnocena z hlediska možného finančního dopadu a pravděpodobnosti vzniku. V případě, že hodnota rizika převyšuje určitou úroveň a riziko je považováno za významné, je uvedeno v registru rizik společnosti.
Útvar Řízení rizik byl i v roce 2011 zodpovědný za metodologii a systém řízení rizik na úrovni celé společnosti. Vrcholové orgány společnosti, představenstvo a dozorčí rada, respektive výbor pro audit, byly každý měsíc informovány o významných rizicích společnosti a o způsobu jejich řízení.
Útvar Řízení rizik svými aktivitami pokrýval rovněž rizika ve společnosti Telefónica Slovakia a nakládal s nimi podle společné metodologie skupiny Telefónica.
Společnost při svém podnikání může čelit následujícím typům rizik:
Obchodní (tržní) rizika
Možné ztráty plynoucí z tržní nejistoty, změn na trhu a v ekonomice, snahy vlády a státních orgánů generovat další úspory, působení na velmi konkurenčním trhu v silně regulovaném odvětví (rozhodnutí regulačních orgánů vč. Evropské komise) a změn právního prostředí.
Finanční rizika
Možné ztráty vznikající kvůli nepříznivému vývoji hodnoty finančních instrumentů, např. změny měnových kurzů nebo úrokových sazeb.
Kreditní rizika
Riziko ztrát v souvislosti s neplněním platebních a dodacích povinností obsažených ve smlouvách s obchodními partnery, např. pohledávky za zákazníky nebo obchodními zástupci.
Provozní rizika
Rizika možných ztrát vznikající z událostí způsobených nedostatky v procesech, lidským selháním, selháním technologií nebo informačních systémů nebo událostmi způsobenými vnějšími faktory, též rizika související s možnými selháními dodavatelů či ztráty související s probíhajícími soudními spory vedenými proti Společnosti.
Výše uvedená rizika jsou pravidelně monitorována a řízena způsobem odpovídajícím charakteru rizika.