Rozhovor s předsedou představenstva
Luisem Antoniem Malvidem
Jaký byl pro vaši firmu rok 2011?
Rok 2011 byl velmi náročný, ale pro naši firmu úspěšný. Podařilo se nám dosáhnout hned několika významných milníků. Mezi ty nejvýznamnější bych zařadil to, že jsme v průběhu roku získali více než 50 % tržní podíl v přírůstku smluvních zákazníků mobilních služeb a téměř 50 % podíl v přírůstku zákazníků fixního vysokorychlostního internetu. Kromě toho jsme výrazně překročili vlastní plán v pokrývání republiky signálem mobilní sítě třetí generace. Zatímco na konci roku 2010 pokrýval náš 3G signál 43 % obyvatelstva, k Silvestru loňského roku to bylo už 73 %. V rychlém rozšiřování signálu hodláme pokračovat i v roce 2012. Za úspěch považuji i prestižní ocení nadací Via Bona za 17 let nepřetržité spolupráce s Linkou bezpečí a zahájení sociálního programu pro mladé talenty Think Big v České republice.
Investice do mobilních sítí a rychlých datových přenosů jsou považovány za klíčové, vzhledem k tomu, že míra penetrace chytrých telefonů a mobilních datových služeb obecně v České republice zaostává za západními zeměmi. Jak úspěšný byl rok 2011 v této oblasti?
Spolu s rozšířením pokrytí 3G sítě jsme se soustředili na propagaci výhod chytrých telefonů. V červnu jsme ve spolupráci se silnými partnery spustili kampaň Už vím proč, kde jsme našim zákazníkům ukazovali výhody, které jim používání chytrých telefonů a mobilního internetu mohou přinést. Díky tomu vzrostla penetrace chytrých telefonů mezi našimi zákazníky do konce roku na téměř 20 % a zvýšili jsme významně prodej služeb internetu v mobilu.
Rok 2011 české ekonomice nepřál tak, jak by si podnikatelé přáli. Jak jste se vypořádali s obtížnými podmínkami?
Uplynulý rok byl složitý pro všechna odvětví, nicméně v telekomunikacích byla situace obzvláště náročná. Finanční výsledky skupiny Telefónica Czech Republic byly ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem a snížením mobilních terminačních poplatků. Přesto jsme dokázali dostát svým plánům a dosáhnout velmi solidních finančních výsledků. Udržujeme si vysokou ziskovost.
Takže jste spokojený?
Vždy může být lépe, ale na velmi konkurenčním trhu jsme uspěli a dosáhli klíčových úspěchů. To považuji při penetraci SIM karet dosahující 140 % za velmi dobrý výsledek.
Kolik jste získali nových zákazníků?
V mobilních službách jsme získali přes 100 tisíc nových klientů, přičemž v roce 2010 to bylo jen pět tisíc. Ke konci roku jsme tak měli 4,9 milionu zákazníků, což je zhruba o dvě procenta více, než v předchozím roce. Dařilo se i v segmentu pevného internetu xDSL, kde jsme i přes tvrdou konkurenci ze strany kabelových televizí a lokálních poskytovatelů WiFi připojení získali 66 tisíc nových klientů, což je více než osmiprocentní meziroční nárůst. Významný podíl na tom mělo i úspěšné zavedení a rozvoj technologie VDSL, která zákazníkům může až zdvojnásobit jejich rychlost připojení k internetu. Skutečnost, že do konce roku 2011 využilo nabídku pořídit si tuto službu již více než 100 tisíc, většinou stávajících, zákazníků, nám pomohla zmírnit tlak na celkový průměrný výnos a snížit míru jejich odchodu. To považuji v prostředí vysoce konkurenčního trhu za velmi důležité.
Když hovoříte o pevných linkách, nejde zmínit jejich dlouhodobý úbytek spojený s tím, jak je lidé odhlašují a nahrazují mobilními telefony. Jak se vám v roce 2011 na tomto poli dařilo?
Výsledky segmentu pevných linek zaznamenaly solidní výsledek. Oproti předešlému roku se nám podařilo výrazně zpomalit tempo úbytku – zatímco v roce 2010 ubylo přes sto tisíc přípojek, v roce 2011 to bylo necelých devadesát tisíc. Ke konci roku tak pevné linky mělo v České republice necelých 1,6 milionu zákazníků. Za snížením míry odchodu stojí kromě zkvalitňování připojení xDSL také stále populárnější nabídka O2TV. Jako velmi efektivní se ukázala nabídka pořízení O2TV k pevnému O2 internetu za zvýhodněnou cenu. Lidé, kteří zvýhodněné nabídky využili, ušetřili každý měsíc několik set korun.
V průběhu roku jsme viděli mohutnou kampaň zaměřenou na telekomunikační služby podnikatele. Znamená to novou orientaci vaší firmy?
Firemní klientela byla vždy u společnosti Telefónica Czech Republic v popředí zájmu, neboť žádný jiný operátor nedokáže nabídnout takovou šíři služeb jako my, nicméně v průběhu loňska došlo v podnikovém segmentu k několika zásadním změnám. Především jsme v polovině roku uvedli na trh značku O2 Exclusive, která nabízí podnikatelům komplexní konvergované služby pevného a mobilního volání a internetového připojení. V rámci zkvalitňování péče o podnikovou klientelu jsme také z vyčleněných infolinek odstranili automatické samoobslužné systémy (IVR) tak, aby se podnikatelé, kteří nemají času nazbyt, vždy dovolali přímo operátorovi. A do třetice: významně jsme rozšířili portfolio ICT služeb.
Úspěch skupiny Telefónica Czech Republic je částečně ovlivněn i dceřinou společností Telefónica Slovakia. Jak hodnotíte její výkonnost v roce 2011?
Výsledky společnosti v roce 2011 pozitivně přispěly ke zlepšení finanční výkonnosti celé skupiny. V průběhu čtvrtého čtvrtletí vzrostl celkový počet zákazníků na Slovensku, zejména díky silnému růstu uživatelů smluvních služeb, o 85,1 tisíc, což byl největší čtvrtletní přírůstek v roce 2011. Na konci roku 2011 tak jejich počet dosáhl výše 1,164 milionu, což představuje bezmála třetinový meziroční nárůst. Podíl smluvních zákazníků se v roce 2011 zvyšoval a za celý rok dosáhl hodnoty necelých 43 %. Náš podíl na slovenském mobilním trhu vzrostl na téměř 20 %.
O roce 2012 se v telekomunikacích mluví jako o přelomovém. Jaké nejvýznamnější události vy osobně čekáte?
Nejzásadnějším milníkem bude jistě aukce kmitočtů pro mobilní sítě čtvrté generace (LTE). Tato technologie totiž umožní mnohem efektivnější výstavbu infrastruktury, která může nabídnout mnohonásobně rychlejší mobilní internet než současné sítě 3G, a to s mnohem lepším pokrytím venkova. V LTE vidíme velkou příležitost jak posunout oblast mobilních komunikací o velký kus dopředu a umožnit tak například českým podnikům dosáhnout mnohem lepší konkurenceschopnosti. V LTE vidíme naprosto klíčovou technologii budoucnosti, která může ovlivnit ekonomiku celé země. Zda se to ale povede, záleží do velké míry také na podmínkách, které Český telekomunikační úřad, regulátor trhu, pro aukce stanoví. Aukce kmitočtů může pomoci v pokrytí celé České republiky signálem rychlého mobilního internetu, ale při nevhodném nastavení podmínek může také celý telekomunikační trh zbrzdit.
Jste připraveni začít budovat síť LTE již v roce 2012?
Pokud proběhne aukce férově a podmínky nám to umožní, tak ano. O licence máme zájem a jsme připraveni do nových technologií investovat. Jen v roce 2011 skupina Telefónica Czech Republic investovala 5,6 miliardy korun a pro rok 2012 jsme připraveni míru investic ještě zvýšit.
Co ovlivní hospodaření v roce 2012?
Očekáváme, že výnosy z fixních a mobilních služeb vysokorychlostního internetu společně rostoucími výnosy na Slovensku budou hlavními oblastmi zlepšení výkonnosti výnosů v roce 2012 oproti roku 2011. Zároveň ovšem hospodaření negativně ovlivní další očekávané snížení mobilních propojovacích poplatků a vysoká konkurence. Budeme nadále klást důraz na efektivní vynakládání provozních nákladů v provozní oblasti (zjednodušení a zefektivnění organizační struktury a procesů, konsolidace a optimalizace call center) s cílem udržet nejlepší provozní marži. Svoje investice budeme nadále směřovat do zlepšení svých sítí vysokorychlostního internetu a zvýšení kapacity sítí s cílem dosáhnout budoucího růstu.