Péče o zaměstnance a pracovní prostředí
Dlouhodobým cílem, společnosti je být vyhledávaným zaměstnavatelem a vytvořit „místo, kde je radost pracovat“. V loňském byl definován tzv. slib mezi firmou a zaměstnanci, který přesně charakterizuje, čeho chce firma v jednotlivých oblastech dosáhnout a jak ke splnění přispějí také sami zaměstnanci. Některé z oblastí jsou již úspěšně naplňovány, na některých částech bude firma pracovat v průběhu následujících let v rámci svých pracovních plánů.
Počet zaměstnanců k 31. 12. 2011 | |
---|---|
celkový počet zaměstnanců | 6 494 |
z toho ženy | 36,98% |
z toho muži | 63,02% |
z toho zaměstnanci se zdravotním znevýhodněním či postižením | 0,86% |
Název organizační jednotky | Fyzický počet zaměstnanců k 31. 12. 2011 |
---|---|
Divize Velkoobchod | 179 |
Divize Korporátní zákazníci | 988 |
Divize Rezidentní zákazníci | 1 849 |
Divize Provoz | 2 270 |
Vnější vztahy | 20 |
Lidské zdroje | 76 |
Podpůrné jednotky | 295 |
Divize Finance | 324 |
Právní a regulatorní záležitosti | 40 |
Interní audit a řízení rizik | 14 |
Divize Marketing | 197 |
Kancelář generálního ředitele | 33 |
DHL | 55 |
Telefónica Business Solutions | 154 |
Celkem | 6 494 |
Zapojení zaměstnanců
Průzkum Reflect
Zájem zaměstnanců společnosti o průzkum spokojenosti a motivovanosti se meziročně udržel na velmi vysoké úrovni 83 %. Celkový Reflect index meziročně vzrostl o 3 procentní body a zaznamenal tak první růst od roku 2008. Tento výsledek považovalo vedení společnosti za výborný, zejména vzhledem ke skutečnosti, že v průběhu roku došlo k řadě významných změn. Růst byl zaznamenán také v dílčích oblastech, např. index Top management se meziročně zvýšil o 6 procentních bodů. Indexy Můj manažer, Má práce a rozvoj a Atmosféra stále patří k nejsilnějším stránkám společnosti. Největší příležitostí pro zlepšení zůstává především v efektivitě týmu top manažerů, důvěryhodnosti a dostupnosti.
Přibližování se k zákazníkům
V roce 2011 společnost pokračovala v programu „Jeden den se zákazníkem“, jehož cílem bylo zprostředkovat manažerům přímý kontakt se zákazníkem a díky tomu zlepšovat vědomí o potřebách našich zákazníků. Programu se zúčastnilo 318 manažerů, kteří strávili jeden pracovní den v prodejně, v call-centru, v back office, či vyrazili za zákazníkem po boku obchodníka nebo technika.
Zlepšování interní spolupráce
Pro společnost Telefónica CR je důležité, aby jednotlivé interní týmy společně efektivně komunikovaly. Telefónica Tým je nástroj, který formou krátkého strukturovaného dotazníku poskytuje vedoucím jednotlivých týmů zpětnou vazbu a příležitost ke zlepšení vzájemné spolupráce. Po úspěšném pilotu, který v loňském roce proběhl v několika divizích, byl tento program v roce 2011 rozšířen do celé firmy.
Globální ocenění Bravo Awards
V rámci Telefónica globální strategie Bravo byly zavedeny tzv. Bravo Awards. Ve společnosti byli oceňováni nejlepší zaměstnanci v rámci cen Bravo. Všichni zaměstnanci měli možnost nominovat sebe nebo své kolegy za aktivity, které pomáhají společnosti Telefónica CR držet se na špičce telekomunikačního trhu.
Programy podporující rovnováhu pracovního a osobního života
Telefónica CR si uvědomuje, že možnost práce z domova přináší výhody všem stranám – zaměstnancům, firmě i jejím zákazníkům. Proto se každý zaměstnanec, u kterého to dovolovala povaha jeho práce, mohl dohodnout se svým nadřízeným na výkonu práce z domova. K dispozici mají zaměstnanecký mobilní telefon a připojení k internetu. Společnost také zaměstnancům po dohodě s nadřízeným umožňovala práci na částečný úvazek. Rodiče dětí v předškolním věku mohli navíc využít benefit z tzv. cafeterie, kterým je příspěvek na úhradu nákladů, jež platili za své dítě v mateřské škole.
Na začátku roku 2011 byl spuštěný webový portál Máma & Táta, určený zaměstnancům – rodičům společnosti. Projekt je zaměřený zejména na rodiče, kteří se mají do společnosti vracet v horizontu 6–8 měsíců. V rámci projektu byly uspořádány dva dvoudenní workshopy zaměřené jak na aktuální dění ve společnosti a jejich současné uplatnění, tak i na vyvážený životní styl. Spuštění portálu i workshopy vzbudili u zaměstnanců – rodičů velmi pozitivní ohlas.
V druhé polovině roku Telefónica CR podala žádost o čerpání z EU fondů na realizaci mateřského centra v sídle společnosti. Grant z EU se podařilo získat, a proto se v roce 2012 bude společnost soustředit na realizaci mateřského centra.
Vzdělávání a rozvoj
Adaptace nových zaměstnanců
Stejně jako v minulých letech i v roce 2011 všichni noví zaměstnanci společnosti absolvovali seminář „Welcome Day“, kde se dozvěděli maximum praktických informací důležitých pro orientaci ve společnosti.
Základní manažerské kompetence
Vzdělávací program „Řízení lidí“ pomáhal nově jmenovaným vedoucím pracovníkům s adaptací na jejich roli supervizora nebo liniového manažera. Umožňoval účastníkům nahlédnout do základů práce vedoucího, případně se zdokonalit v současných manažerských dovednostech. Tento pětidenní výcvik rozložený do dvou měsíců absolvovalo v roce 2011 celkem 72 zaměstnanců.
Leadership
Rozvojem leadershipu v oblasti středního a vyššího managementu se zabývá dlouhodobý program „Leading to Excellence“. V roce 2011 jej absolvovalo 84 zaměstnanců. Jeho nadstavbou „Feedback – the Pathway to Success“ v roce 2011 úspěšně prošlo 34 manažerů. Pro rozvoj top managementu jsou určeny programy Universitas Telefónica.
Motivace a odměňování
Plán zaměstnaneckých akcií
I v roce 2011 mohli zaměstnanci dobrovolně nakupovat akcie společnosti Telefónica, S.A. Tuto možnost využilo více než 2 000 zaměstnanců. Investovat mohli v průběhu dvanácti po sobě jdoucích měsíců až 1 200 euro. Pokud bude zaměstnanec vlastnit tyto akcie alespoň dalších 12 měsíců od konce dvanáctiměsíčního nákupního období, společnost mu věnuje jednu volnou dodatečnou akcii za každou zakoupenou, s ohledem na pravidla programu.
Zaměstnanecké výhody a motivační programy
Telefónica CR nabízí svým zaměstnancům širokou nabídku výhod. Zaměstnanci mají možnost volby např. mezi finančními produkty, službami a produkty společnosti anebo benefity podporujícími zdraví, vzdělávání a rovnováhu pracovního a osobního života. Zdravotně znevýhodnění zaměstnanci dostali navíc poukázku na rehabilitační dovolenou ve výši 10 tisíc korun ročně. Kromě toho se pravidelně pro zaměstnance uskutečňují různé soutěže, například při spouštění marketingových kampaní, mající za cíl zvýšit zapojení zaměstnanců do firemního dění.
Podnik podporující zdraví
V roce 2011 proběhl již sedmý ročník soutěže o titul Podnik podporující zdraví. Soutěž organizuje Státní zdravotní ústav v Praze pod záštitou Ministerstva zdravotnictví ČR. Získaný titul je udělován na dobu tří let a Telefónica CR jej získala již potřetí, tentokrát nejvyšší ocenění III. stupně, což je 1. místo. Všechny oceněné podniky se vyznačují vysokou úrovní péče o zdraví zaměstnanců a zaměřením na preventivní aktivity v oblasti podpory zdraví.