Co nabízíme:
Zajišťujeme kybernetickou bezpečnost pro řadu firem a organizací.
Co všechno získáte spoluprací s námi?
Pomůžeme efektivně eliminovat konkrétní hrozby. Vaše firma bude odolnější vůči útokům zvenčí. Ochráníme vaše klíčové firemní aktivity.
Na základě analýzy bezpečnosti nadefinujeme priority a navrhneme vám nejvhodnější strategii pro cílení investic.
Pomůžeme vám zajistit řádné plnění procesních, dokumentačních a technických povinností a zvýšit efektivitu fungování.
Naplněním legislativních povinností dostojíte požadavkům na nově určené povinné osoby tak, jak potřebují vaši zákazníci.
Směrnice NIS2, známá také jako směrnice o kybernetické bezpečnosti, je aktualizovanou verzí směrnice Network and Information Security (NIS) z roku 2016.
Jde o legislativní nástroj zaměřený na zvyšování kybernetické bezpečnosti v EU. Směrnice stanovuje požadavky pro zvýšení odolnosti informačních systémů a sítí vůči kybernetickým hrozbám a požadavky na hlášení kybernetických incidentů.
Smyslem směrnice je výrazně posílit ochranu společností a infrastruktury jednotlivých států EU před kybernetickými hrozbami a dosáhnout v rámci celé unie vysoké úrovně společného zabezpečení.
Směrnice NIS2 platí od ledna 2023. Členské státy mají povinnost začlenit směrnici do státní legislativy nejpozději 17. 10. 2024.
Směrnice NIS2 nemá v současné chvíli přímý legislativní dopad na obchodní společnosti a další subjekty v České republice.
Změny a nové povinnosti, které přináší, začnou v českém prostředí platit až s účinností nového Zákona o kybernetické bezpečnosti (ZoKB) a jeho prováděcích vyhlášek. Přijetí zákona se předpokládá ve druhé polovině roku 2024.
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti počítá s roční přechodnou lhůtou, to znamená do poloviny roku 2025, aby měly firmy a organizace čas se na nové požadavky připravit. Nicméně sám tvůrce zákona, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), uvádí, že některé požadavky bude potřeba začít plnit už ve druhé polovině roku 2024. Proto je dobré se v celé problematice zorientovat a nečekat se zahájením prací až po přijetí zákona.
Směrnice NIS2, resp. nový Zákon o kybernetické bezpečnosti se dotkne víc než 6 000 soukromých i státních společností a organizací a uloží jim nové povinnosti. Za jejich nesplnění budou hrozit vysoké pokuty – ve výši až 250 milionů Kč nebo 2 % z ročního obratu společnosti.
Kybernetický zákon bude mít dopad na 60 služeb v 18 odvětvích. Dotknou se například energetiky, dopravy, vodohospodářství, bankovnictví a finančních služeb, poštovních a kurýrních služeb nebo potravinářství. Návrh zákona v této souvislosti mluví o tzv. regulovaných službách. Jejich kompletní výčet definuje Vyhláška o regulovaných službách ↗.
Organizace poskytující regulované služby se podle své velikosti dělí do dvou úrovní – základní (essential), pro ty platí vyšší povinnosti, a důležité (important), pro které platí nižší povinnosti.
Základní jsou dvě kritéria:
Nový ZoKB bude platit i pro dceřiné organizace a významný dopad bude mít i na dodavatele určených organizací.
Jestli nový ZoKB na organizaci dopadá, si organizace definují samy při tzv. sebeurčování. Organizace sama posoudí, jestli splňuje kritéria poskytovatele regulované služby. Pokud je naplňuje, registruje se u NÚKIB.
Mezi základní povinnosti, které NIS2, resp. nový Zákon o kybernetické bezpečnosti zavádí, patří:
Důvodem pro řešení požadavků nového Zákona o kybernetické bezpečnosti a jeho prováděcích vyhlášek by neměly být vysoké pokuty, ale vůle eliminovat nebezpečí kybernetické události, které může omezit nejen poskytování regulované služby. A to i proto, že vedlejším přínosem zvyšování kybernetické bezpečnosti bývá i synergické zvyšování efektivity ICT i v době mimo útok.
Obecně lze požadavky shrnout do následujících bodů:
Zajištění provádějte na organizační i technické úrovni:
Popsané řešení lze zvládat při spolupráci oddělení napříč organizací (především vrcholného vedení, osob odpovědných za kybernetickou bezpečnost a provozovatelů ICT). Zákonná organizační opatření pak budou snadno zvládnutelná a můžou i zvýšit efektivitu fungování organizace jako takové.
Organizační i technická opatření je vhodné zavádět jako celek. Díky tomu nebude docházet k výraznému omezení nebo zdržení během nasazení, správy a provozu.
V menších a středních organizacích lze auditní část při zachování kvality provádět v rozsahu jednotek MD. Správně definované požadavky je vhodné promítnout do nastavení limitovaného počtu nástrojů.
Provázání infrastrukturního prvku s identitami a nástroji pro koncové stanice bývá efektivnější než nákupy mnoha nových systémů. Logy získané z takto integrovaného řešení navíc poskytnou zpětnou vazbu pro analýzu a integrace výrazně zjednoduší i vynucování definovaných bezpečnostních politik.