Společnost O2 eKasa zpracovala analýzu dat ze čtvrtého týdne po zavedení opatření souvisejících s koronavirem (4. 4. - 10. 4. 2020). Data byla získána porovnáním s údaji z posledních dvou týdnů před vyhlášením karantény. Analýza se týká podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa.
Data ze čtvrtého týdne po zavedení karantény potvrzují, že po počátečním oživení, ke kterému došlo v druhém týdnu, podnikání ve třetím a čtvrtém týdnu začalo stagnovat. Ve třech hlavních odvětvích (Velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motorových vozidel; Ubytování, stravování a pohostinství; Zpracovatelský průmysl) mírně poklesl počet podniků s transakcemi, naopak počet transakcí ve všech třech odvětvích mírně povyrostl. Jako reakce na pozastavení EET vládou pokračoval také pokles fiskalizovaných plateb o 3 %.
"Z dosud získaných dat je možné usuzovat, že k podnikání se po zavedení karantény vrátila, nebo své podnikání nepřerušila, zhruba polovina podnikatelů, kteří se ze všech sil snaží svůj byznys udržet a přizpůsobit okamžitému vývoji. Důkazem toho je například stále rostoucí podíl bezhotovostních plateb," říká Milan Hába, manažer projektu O2 eKasa a dodává: "Domníváme se, že ostatní podnikatelé zatím čekají na lepší časy nebo vhodnější podporu. A to podporu jak od státu, tak například od velkých firem, svých dodavatelů a partnerů, od kterých očekávají vstřícný krok ve formě restartovacích balíčků."
Největší pokles aktivních podniků v uplynulém týdnu zaznamenalo odvětví Ubytování, stravování a pohostinství, a to o 7 %. Pravděpodobně se jedná o restaurace, které nejdříve začaly poskytovat své služby aspoň prostřednictvím prodeje z okénka nebo rozvozem, ale tento provoz se jim nevyplatil, takže buď dočasně, nebo úplně provoz ukončily. Data bohužel potvrzují, že karanténa velice citelně zasáhla právě oblast stravování a ubytování, které se po počátečním propadu zatím nedaří růst.
Na druhou stranu, oproti třetímu týdnu opět významně vzrostl podíl bezhotovostních plateb (kartou, mobilním telefonem, hodinkami) na všech transakcích, a to o 24 %. Bezhotovostní platby začaly podle všeho přijímat i podniky, které dříve akceptovaly pouze hotovost. Dá se předpokládat, že podnikatele k tomuto kroku povzbudila poptávka zákazníků a snaha zamezit zbytečnému přenosu koronaviru.
Pokračoval také výrazný nárůst transakcí v Zemědělství, lesnictví, rybářství o 29 %. V tomto odvětví sehrály významnou roly Podpůrné činnosti pro zemědělství a posklizňové činnosti, kde došlo k nárůstu transakcí o 74 %. Co se týče detailnějších oborů, ve čtvrtém týdnu o 6 % vzrostl Maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách. Z odvětví maloobchodu se stále daří oboru Maloobchod s květinami, rostlinami, osivy, hnojivy, zvířaty pro zájmový chov a krmivy pro ně, kde transakce vyskočily o 54 % oproti třetímu týdnu.
Změna oproti průměru dvou týdnům před karanténou
Interpretace:
Celková čísla | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. | 28. 3. - 3. 4. | 4. 4. - 10. 4. |
Počet aktivních podniků | -78 % | -67 % | -66 % | -67 % |
Počet transakcí (počet vystavených účtenek přes eKasu) | -94 % | -68 % | -66 % | -64 % |
Vývoj podílu plateb přes platební terminál | 21 % | 25 % | 35 % | 68 % |
Počet aktivních podniků | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. | 28. 3. - 3. 4. | 4.4. - 10.4. |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | -72 % | -54 % | -53 % | -53 % |
Ubytování, stravování a pohostinství | -84 % | -82 % | - 82 % | - 83 % |
Zpracovatelský průmysl | -73 % | -51 % | - 49 % | - 50 % |
Počet transakcí | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. | 28. 3. - 3. 4. | 4.4. - 10.4. |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | -91 % | -56 % | -52 % | -51 % |
Ubytování, stravování a pohostinství | -96 % | -86 % | -86 % | -85 % |
Zpracovatelský průmysl | -92 % | -55 % | -50 % | -50 % |
Název | Velikost |
---|---|
Infografika-grafy-04-1-1.jpg |
2 MB
Stáhnout
|
Infografika-grafy-04-2.jpg |
1 MB
Stáhnout
|
Kontakty
Lucie Jungmannová
lucie.jungmannova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.