Sledování videí i práce z domova lámou rekordy v objemu přenesených dat. O2 hlásí i rekordní zájem o svůj internet

10. 11. 2020
  • Objem přenesených dat v síti O2 významně roste, tahounem provozu je videoobsah
  • Zákazníci volají častěji, ale kratší čas než na jaře
  • O2 hlásí rekordní zájem o svůj internet, přípojky i nadále zrychluje
  • O2 Prodejny zůstávají otevřené, technici instalují služby v domácnostech i v období výjimečného stavu

Rekordy ve fixní síti

Práce z domova i distanční výuka si žádají kvalitní internetové připojení. Hlavními tahouny, kteří významně přispívají k nárůstu provozu ve fixní i mobilní síti O2, jsou nicméně i v těchto dnech aktivity spojené s trávením volného času na internetu, nejčastěji sledování videoobsahu nebo hraní on-line her. "Meziročně došlo k největšímu nárůstu objemu přenesených dat v naší fixní síti na jaře, kdy provoz stoupl o rekordních 59 % oproti přirozenému trendu. Podzimní vlna pak tento rekord překonala v absolutním srovnání o 7 %," vysvětluje Martin Řezníček, síťový specialista z O2 s tím, že největší hodnoty přenesených dat operátor zaznamenal v týdnu od 19. října. Podzimní prázdniny, a tedy i pozastavení distanční výuky a trávení více času mimo práci a domov, zřejmě narůstající trend zbrzdily, ale pro další týdny O2 predikuje opět zvýšení provozu.

Ani o nové zákazníky nemá O2 právě v těchto týdnech nouzi. "Jen v uplynulých týdnech jsme zaznamenali o 20 % vyšší poptávku po zřízení nových přípojek stabilního internetu než v září," říká Martin Čejka, ředitel fixních služeb v O2. Důvodem je podle něj nespokojenost zákazníků s lokálními poskytovateli internetu. " Více než polovina nových zákazníků k nám přichází od menších Wi-Fi providerů, kteří se nyní často potýkají s nedostatečnou kapacitou své sítě a výpadky," dodává Čejka s tím, že novou přípojku zřizují zákazníkům do několika dní od objednávky. Vždy záleží na časových možnostech zákazníka a aktuálním vytížení techniků.

"Všechny O2 Prodejny zůstávají otevřené a naši konzultanti na prodejnách i technici v terénu jsou vybaveni ochrannými pomůckami. Zákazníci se tedy nemusí obávat návštěvy technika, který pomůže s instalací nové služby," komentuje Čejka.

Prudký nárůst objemu provozu hlásí komunikační platformy

Rekordní datový provoz zaznamenalo O2 v uplynulých týdnech také na komunikačních platformách, jakými jsou MS Teams, Skype, Zoom nebo Google Meet. Objem přenesených dat v říjnu překonal dokonce jarní špičku. " Přikládáme to tomu, že se od jara velká část firem i škol poučila a začala tyto komunikační programy využívat i pro svou práci," vysvětluje Řezníček a dodává: " V případě Microsoft Teams šlo o nárůst oproti běžnému období v únoru o 2000 %, u aplikace ZOOM jsme zaznamenali zvýšení datového provozu dokonce 3640 %."

.

Velký zájem je také o herní servery, na kterých došlo k nárůstu provozu o stovky procent. Propad o vyšší desítky procent je naopak patrný na portálech spojených s cestováním a ubytováním.

Provoz roste i v mobilní síti, stoupá počet volání i průměrná délka hovoru

Během první vlny v březnu letošního roku zaznamenal operátor zvýšený počet hovorů v síti O2 o 12 % oproti běžnému provozu. Lidé volali i delší čas - na telefonu strávili o 32 % více času než běžně. V září pak došlo k nárůstu počtu hovorů o 18 % oproti normálu, v říjnu o 16 %. Co se týče délky hovorů, množství provolaných minut v podzimních měsících jarní špičku nepřekonalo. " K náhlým výkyvům ve statistikách hovorů však dochází bezprostředně po oznámení nových vládních opatření," komentuje statistiky Martin Řezníček.

Objem přenesených dat, které přenáší mobilní síť, vykazuje dlouhodobě rostoucí trend a číslo se každým měsícem zvyšuje. Vliv na to nemá pouze probíhající pandemie, ale i nové tarify nabité daty, které O2 v průběhu roku nabídlo zákazníkům a ti je začali více používat.

Kapacita sítě je dostatečná

I toto může vést v některých lokalitách k vysokému vytížení sítě. Kapacitu sítě však operátor průběžně monitoruje a posiluje. Na nárůst objemu přenesených dat se O2 připravilo už na jaře, kdy o dvě třetiny navýšilo svou síťovou kapacitu. Jako první v Česku totiž do peeringového uzlu NIX.cz zřídilo terabitovou kapacitu. " Častějším problémem, který omezuje zákazníky, však není kapacita sítě, ale zastaralý modem, jeho špatné umístění v domácnosti nebo nevhodně zvolený tarif," tvrdí Čejka. Ověřit aktuální rychlost si mohou zákazníci na webu www.zrychlujeme.cz

O2 i nadále pokračuje ve zrychlování internetových přípojek. Díky výstavbě předsunutých DSLAMů, kombinaci pevných a mobilních služeb i investicím do nových technologií je dnes vysokorychlostní internet dostupný pro 98 % českých domácností. Na celých 2,8 milionu adres je dnes možné zajistit přípojku s rychlostí 100 Mb/s., každá pátá domácnost dosáhne dokonce na 250 Mb/s.

Kontakty
Kateřina Mikšovská
Tiskové oddělení O2
katerina.miksovska@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)

O společnosti O2 Czech Republic

O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.