"Naše výsledky ukazují, že rozhodnutí nabídnout zákazníkům internet na doma, O2 TV a mobilní tarify v balíčcích O2 Spolu, bylo správné. Aktuálně si nový mobilní tarif pořizuje 70 procent zákazníků právě v balíčcích O2 Spolu a celá třetina z nich volí tarif s neomezenými daty," komentuje výsledky předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth a pokračuje: "Do již tak bohaté nabídky sportovního obsahu jsme nově zařadili anglickou fotbalovou Premier League, čímž jsme potvrdili pozici O2 TV jakožto platformy nabízející na jednom místě nejlepší sportovní a filmový obsah. S meziročním nárůstem o 100 tisíc zákazníků a dynamicky rostoucím sledováním na webu a v aplikacích patří O2 TV mezi naše nejrychleji rostoucí služby."
"Vysoké investice v roce 2018 navýšily účetní odpisy a
snížily tak náš čistý zisk v roce 2019," vysvětluje
Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a
finanční ředitel společnosti a doplňuje:
"Investice mířily do růstových oblastí a společně s novou
produktovou nabídkou přispívají k dalšímu růstu. Provozní zisk
roste, čistý zisk již vykazuje pozitivní trend, naše strategie
funguje."
Od 16. září začal operátor O2 nabízet mobilní tarify NEO s neomezenými daty, u kterých si každý zákazník může vybrat rychlost připojení podle svých potřeb. Od stejného data O2 zároveň výrazně navýšil data ve vylepšených tarifech FREE+ s neomezeným voláním. V tarifu FREE+ Zlatý operátor O2 objem dat dokonce zpětinásobil na 60 GB, a zákazníkům tak nabízí nejnižší cenu za gigabyte. Nové tarify včetně těch neomezených O2 nabízí nejvýhodněji v balíčcích O2 Spolu. Ty umožňují jednotlivcům, rodinám i početnějším skupinám flexibilně kombinovat různé služby. K balíčkům O2 Spolu navíc O2 přidává všem zákazníkům nejlepší sportovní přenosy a až do léta 2020 také prémiový kanál HBO zdarma.
Digitální televize O2 TV ještě výrazněji posílila svůj sportovní obsah. Vedle kompletní FORTUNA:LIGY, Ligy mistrů UEFA nebo hokejové extraligy přidala novou stanici Premier Sport, která odvysílá stovky přímých přenosů z nejprestižnější fotbalové ligy světa - anglické Premier League. Diváci se na Premier Sportu dočkají i dalších dvou ostrovních soutěží - druhé nejvyšší anglické Championship a skotské Premiership.
Pro tenisové fanoušky společnost O2 prodloužila televizní práva na kompletní tenisový okruh WTA o další tři sezony, tj. až do roku 2022. Díky unikátní multidimenzi odvysílá O2 TV Tenis, jediný ryze tenisový kanál na českém území, všechny turnaje i souběžně hrané zápasy.
Díky pokračující oblibě tarifů s vyšším objemem dat a zájmu zákazníků o kombinaci mobilních tarifů s dalšími službami v balíčcích O2 Spolu dosáhl celkový počet mobilních registrovaných zákazníků [1] na konci září 2019 celkem 5 617 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 3 215 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb dosáhl dohromady 1 963 tisíc, zatímco počet zákazníků M2M služeb byl 439 tisíc.
Již 75 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, 64 % všech telefonů podporuje technologii 4G LTE. Větší porce dat obsažená v tarifech FREE spolu se zájmem zákazníků o tarify O2 Data s měsíčním objemem dat 4 až 20 GB a nárůst počtu zákazníků s chytrým telefonem podporující technologii 4G LTE přispěly v prvních devíti měsících 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 30 %.
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 30. září 2019 celkem 406 tisíc, včetně domácností, které využívají doplňkovou službu MULTI, která umožňuje sledovat O2 TV na více televizorech najednou. V průběhu prvních devíti měsíců 2019 se počet zákazníků O2 TV zvýšil o téměř 70 tisíc.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu [2] přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl k 30. září 2019 celkem 830 tisíc. Za prvních devět měsíců roku 2019 se jejich počet zvýšil o 21 tisíc.
O2 Slovakia nadále registruje rostoucí zájem o své portfolio mobilních tarifů O2 Paušál. K 30. září 2019 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků 2 116 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 361 tisíc a jejich podíl na celkové mobilní bázi tak za rok vzrostl o 2,5 procentního bodu na 64,3 %.
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvních devíti měsících roku 2019 celkově 28 615 mil.Kč, meziročně o 1,4 % více, když výnosy rostly ve všech segmentech. V České republice se zvýšily o 1,2 % na 23 129 mil. Kč, díky 1,2% růstu výnosů segmentu pevných linek na 8 123 mil. Kč a meziročně o 1,2 % vyšším výnosům v mobilním segmentu, které dosáhly úrovně 15 006 mil. Kč. Hlavními zdroji nárůstu byla mobilní data, finanční služby a O2 TV.
Na Slovensku vzrostly celkové provozní výnosy v prvních třech čtvrtletích 2019 o 2 % na 220 mil. eur. V českých korunách dosáhly provozní výnosy celkem 5 665 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 2,6 %. Podobně jako v České republice stály za tímto nárůstem především vyšší výnosy z mobilních datových služeb.
Konsolidovaný provozní zisk EBITDA vzrostl v prvních devíti měsících 2019 meziročně o 11,7 % na 9 318 mil. Kč, díky nárůstu výnosů, poklesu ve většině provozních nákladů a pozitivnímu vlivu nového účetního standardu IFRS 16. V České republice vzrostl provozní zisk EBITDA meziročně o 10,7 % na 7 022 mil. Kč, zatímco na Slovensku se zvýšil o 16,5 % na 2 326 mil. Kč (+15,9 % na 91 mil. eur). Konsolidovaná EBITDA marže vzrostla meziročně o 3 procentní body a v prvních třech čtvrtletích 2019 dosáhla 32,6 %.
Konsolidovaný čistý zisk v prvních devíti měsících 2019 poklesl meziročně o 4,6 % na 4 023 mil. Kč, když vyšší investice v roce 2018 do růstových oblastí vedly k nárůstu odpisů hmotného a nehmotného majetku. Ty se však již pozitivně projevily ve výsledcích za třetí čtvrtletí 2019, ve kterém se pokles čistého zisku zpomalil na -1,5 %.
KLÍČOVÉ FINANČNÍ UKAZATELE SKUPINY
Finanční ukazatele | 9M 2019 | 9M 2018 | Meziroční změna |
Provozní výnosy - mobilní výnosy v ČR - fixní výnosy v ČR - výnosy na Slovensku | 28 615 mil. Kč 15 006 mil. Kč 8 123 mil. Kč 5 665 mil. Kč | 28 209 mil. Kč 14 822 mil. Kč 8 027 mil. Kč 5 524 mil. Kč | +1,4 % +1,2 % +1,2 % +2,6 % |
Celkové náklady - z toho provozní náklady | 19 379 mil. Kč 5 700 mil. Kč | 19 950 mil. Kč 6 065 mil. Kč | -2,9 %
-6,0 % |
EBITDA | 9 318 mil. Kč | 8 342 mil. Kč | +11,7 % |
EBITDA marže | 32,6 % | 29,6 % | +3,0 p. b. |
Čistý zisk | 4 023 mil. Kč | 4 217 mil. Kč | -4,6 % |
[1] Od 1Q 2019 zahrnuje mobilní zákazníky, kteří generovali výnosy za posledních 13 měsíců a nezahrnuje mobilní zákazníky služby Internet HD využívajících bezdrátové technologie 4G LTE a WTTx; srovnatelné údaje za předchozí období byly upraveny.
[2] Fixní připojení (xDSL, optické připojení), bezdrátové připojení (4G LTE, WTTx)
Kontakty
Lucie Jungmannová
lucie.jungmannova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.