Epidemie přiměla přijímat karty i drobné řemeslníky. Lidé po karanténě nadále preferují bezhotovostní platby.

4. 6. 2020
  • Podíl bezhotovostních transakcí za posledních 11 týdnů narostl o 69 %
  • Po rozvolnění opatření obnovily činnost tři čtvrtiny podniků, nejvíce postižené zůstávají restaurace a hotely
  • Zákazníci nakupují sice méně často, ale za každý nákup dají více peněz než před karanténou
  • Počet transakcí přes EET klesl i přes zrušení povinnosti fiskalizovat pouze o 23 %

Česká ekonomika se odráží ode dna. Transakce v sektoru služeb po 11 týdnech od zahájení karantény viditelně rostou. Jednoznačným trendem je agresivnější nárůst preference bezhotovostních plateb ze strany zákazníků. Vyplývá to z dat společnosti O2 eKasa.

"Krize významně podpořila růst bezhotovostních transakcí. Jejich podíl na celkovém množství transakcí za posledních 11 týdnů narostl o 69 %," říká Milan Hába, manažer projektu O2 eKasa.

Karty přijímají malíři, elektrikáři i pokrývači

Nárůst bezhotovostních transakcí je viditelný prakticky ve všech oborech. Například u Sklenářských, malířských a natěračských prací stoup podíl bezhotovostních plateb z 12 % na 33 %, u Činností pro osobní a fyzickou pohodu (např. fitness centra, masáže, terapie) z 12 % na 25 %, u Pokrývačských prací z 3 % na 15 %, v Pohostinství z 9 % na 20 %, u Kadeřnických, kosmetických a podobných činností z 8 % na 17 % a u Elektrické instalace z 3 % na 12 %. "Zákazníci začínají platit kartou i u drobných řemeslníků, což dříve nebývalo zvykem," doplňuje Milan Hába.

Méně často na větší nákup

Celkově svoji ekonomickou činnost za 11 týdnů od počátku krize obnovily tři čtvrtiny podniků, přičemž hodnota všech transakcí se snížila o 18 % ve srovnání s obdobím před krizí. Objem všech transakcí tedy dosahuje 82 % původní úrovně. V praxi to znamená, že zákazníci nakupují sice méně často, ale za každý nákup dají více peněz než před karanténou. Otevřeným podnikům díky tomu stoupla hodnota tržeb na kasu o 10 %.

Téměř polovina restaurací a hotelů je stále mimo provoz

Pomalejší rozjezd a současně nejhlubší propad zaznamenalo odvětví Ubytování, stravování a pohostinství. Data O2 eKasa ukazují, že více jak polovina podniků (55 %) v tomto segmentu již začala fungovat. Obor Zdravotní a sociální péče již dosahuje vyšších tržeb než před krizí. Velkoobchod, maloobchod či Zpracovatelský průmysl jsou již aktuálně na 90 % výkonu ve srovnání s obdobím před krizí. Počet transakcí přes EET klesl i přes zrušení povinnosti fiskalizovat pouze o 23 %.

.

.

.

Kontakty
Lucie Jungmannová


lucie.jungmannova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)

O společnosti O2 Czech Republic

O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.